Čechům dorazí miliony balíků ze zahraničí. Celníci díky rentgenu „vidí“ dovnitř, poznají třeba padělané hodinky

Češi letos podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci utratí v internetových obchodech přes 133 miliard korun. Je to zhruba o 18 procent víc než loni. Výrazně stoupá i zájem Čechů o nakupování přes zahraniční portály a roste tedy i počet balíků, které do Česka ze zahraničí putují. Zatímco před šesti lety jich Česká pošta přijala 1,5 milionu, letos je to desetkrát víc. Pošta všechny balíky kontroluje, ty podezřelé dokonce ve spolupráci s celníky.

Video Události
video

Události: Nákupy v zahraničních e-shopech

Balíky procházejí nejdřív rentgenem. Těm podezřelým věnují celníci zvláštní péči. „Přišly z Číny a jsou deklarovány s extrémně nízkou hodnotou. Tyto indicie nás vedou k tomu, že by se mohlo jednat o padělky,“ vysvětluje celní referent Jan Fornůsek nad balíky, ve kterých rentgen odhalil hodinky.

Podezřelé balíky celníci nejdřív nafotí a teprve poté rozbalí. „Deklarovaná hodnota je osm dolarů, ale skutečná hodnota zhruba sto tisíc korun. Originály se vyrábějí pouze ve Švýcarsku,“ říká Fornůsek. „Musíme kontaktovat majitele práva k ochranné známce, který nám potvrdí nebo vyvrátí naši domněnku,“ popisuje další postup Martin Florián z celní správy.

Hodinky známé značky přišly v balíku, jehož deklarovaná hodnota byla osm eur
Zdroj: ČT24

Nejčastěji celníci narazí právě na plagiáty, nebo zboží podhodnocené tak, aby se z něj neplatily poplatky. Od dovozního cla je osvobozené zboží do 150 eur, od daně z přidané hodnoty pak do 22 eur. Výjimku mají alkohol, parfémy a tabák.

Nákupy z Číny se řídí čínským právem 

Pokud balík z e-shopu zákazníkům nedorazí, obchod by jim měl vrátit peníze. Složitější to ale může být u mimoevropských prodejců. „Pokud nakupujeme z čínského e-shopu, který se skutečně prezentuje jako čínský e-shop, právní vztah se bude řídit čínským právem. A potom budeme vymáhat naše spotřebitelská práva asi stěží,“ upozorňuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Zákazníci by si proto měli e-shop vybírat mimo jiné i podle doby jeho fungování nebo referencí od ostatních nakupujících.