Dobírka pořád vede, ale stále oblíbenější platební metodou je v e-shopech využití karty

Nejčastějším způsobem, jak Češi platí v e-shopech, zůstává dobírka. Preferuje ji 32 procent lidí. Na druhém místě je vyzvednutí a zaplacení objednaného zboží na pobočce obchodu (30 %). Oba tyto způsoby však oproti loňskému roku ztrácí na oblibě, a to ve prospěch on-line platby kartou. Tu preferuje 22 procent zákazníků, což je meziroční nárůst o čtyři procentní body. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz.

Častěji zákazníci platí kartou on-line zboží s nižší hodnotou. „Typicky je to třeba drogerie, kosmetika, zdraví, zkrátka zboží nižší hodnoty, které však nakupujeme častěji,“ uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Zákazníci podle něj také stále častěji využívají možnost si ve svých oblíbených e-shopech údaje o platební kartě uložit, takže další nákup už mohou zaplatit na jedno kliknutí.

  • Typ / Roky                                2017        2018
  • Dobírka                                         34             32
  • Platba při převzetí                    30             30
  • On-line platba kartou             18              22
  • Bankovní převod                         8                 7
  • Platební tlačítko
  • (rychlý bankovní převod)         6                  5
  • PayPal a další                                 2                   2
  • Splátky                                              2                    2
  • Zdroj: Heureka.cz

Například v největším tuzemském e-shopu Alza.cz letos činí platby kartou již polovinu všech plateb. „Nejvýraznější je to v segmentu elektronického obsahu a knih. Číslo stoupá na úkor dobírek a hotovosti každý kvartál a jistě poroste i nadále. Je to rychlé, jednoduché a bezpečné,“ podotkl finanční ředitel e-shopu Jiří Ponrt.Tomu, že navzdory poklesu podílu si dobírka stále drží prim, nahrávají občas i samy internetové obchody.

  • Počet e-shopů v Česku překonal hranici 40 tisíc, což je přepočteno na obyvatele nejvíc v celé Evropské unii. V minulém roce navíc v maloobchodu jejich obrat poprvé překročil podíl deseti procent a vzrostl na 115 miliard.

„Z různých důvodů ještě mnoho e-shopů platbu kartou on-line ani nenabízí, a tak dobírka, případně platba bankovním převodem, zůstávají jedinou možností,“ vysvětluje Braverman.

  • Sdružení CZ.NIC upozorňuje, že podezřelé bývají obzvlášť výrazně levnější e-shopy, které umožňují pouze platbu předem. Vhodné je také vyhledat si obchod na některém ze serverů, které se zabývají jejich recenzemi a hodnocením. Z těchto informací si lze často udělat představu o kvalitě a fungování.
  • Při prvním nákupu se doporučuje si vždy objednávat zboží na dobírku. Pokud má zákazník e-shop již vyzkoušený, je jednodušší platit on-line platební kartou.
  • Seriózní e-shop jasně uvádí: 
  • veškeré zákonné údaje (obchodní jméno, IČO, DIČ, bankovní spojení, telefon, adresu fyzickou i elektronickou, odpovědné osoby, pracovní dobu), které jsou ověřitelné (obchodní rejstřík, telefonní seznam),
    „fyzické“ adresy, mobilní spojení i pevné telefonní linky do poboček, kde lze zboží i osobně převzít,
    kladné reference na internetových diskuzích na nezávislých serverech,
    bezpečný nákup – komunikaci se zákazníkem vede přes SSL kanál a při placení kartou používá platební brány anebo 3D Secure.
  • Sdružení nabízí také rady ohledně platby kartou, kvality zboží, doručení a převzetí zboží či nakupování na aukčních portálech a v bazarech. 
  • Nákupy v zahraničí
  • Při nákupech v České republice přes internet v e-shopu, který sídlí v jiné zemi EU, Norsku nebo Islandu mají lidé vždy minimálně stejná práva jako v ČR. Tedy dvouletou záruku a čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží bez udání důvodu. A to i v případě, že v dané zemi je záruční doba pouze jeden rok. Pokud by však v dané zemi byla například tříletá záruka, platí právo na tříletou záruční lhůtu.
  • Mimo země EU se pravidla pro vrácení zboží a reklamace liší v závislosti na tamních zákonech. Proto se doporučuje před nákupem zboží v zahraničním e-shopu tyto údaje ověřit. 
  • CZ.NIC je zájmové sdružení právnických osob, které bylo založeno roku 1998 patnácti právnickými osobami – předními poskytovateli internetových služeb.
  • Sdružení provozuje, na základě zplnomocnění Ministerstvem vnitra ČR, národní bezpečnostní tým CSIRT.CZ, který se od ledna 2011 podílí na řešení incidentů týkajících se kybernetické bezpečnosti v sítích provozovaných v České republice.  
  • Zdroj: CZ.NIC, Wikipedie