Zpoždění stále více komplikují leteckou dopravu. Chybí lidé a technologie, na vině je i počasí

Doba zpoždění v evropské letecké přepravě se v prvním pololetí více než zdvojnásobila, a to zejména kvůli nedostatku kapacit a personálu, nepříznivému počasí a stávkám. Vyplývá to podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) z údajů evropské agentury pro řízení letového provozu Eurocontrol.

„V Evropě je nyní letní sezona. Cestující se chtějí dostat na svou dovolenou včas. A příliš mnoho z nich zažije zklamání kvůli zpožděním v letecké přepravě,“ uvedl šéf IATA Alexandre de Juniac.

„Zpoždění jsou ve srovnání s loňským rokem dvojnásobná. Pro letošek neexistuje žádné rychlé řešení,“ dodal. Upozornil nicméně, že pokud vlády a poskytovatelé letových navigačních služeb uskuteční potřebné investice, může se situace v příštím roce zlepšit.

Doba zpoždění v evropské letecké přepravě v letošním prvním pololetí činila 47 tisíc minut denně. To je o 133 procent více než ve stejném období loňského roku.

IATA ve své zprávě poskytovatele letových navigačních služeb podrobila kritice kvůli nedostatečným investicím do personálu i do technologií. „Bohužel klíčoví poskytovatelé letových navigačních služeb v Evropě neuskutečňují potřebné investice do svých aktivit. Namísto toho preferují vytváření mimořádných zisků,“ uvedla.

  • V případě zrušení či zpoždění letu jsou práva cestujích stanovena evropským nařízením č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. Informuje o tom SOS Asociace (Sdružení obrany spotřebitele).
  • Letecký dopravce je v případě zpoždění letu:
  • * více jak dvě hodiny v případě letů do 1500 kilometrů,
  • *více jak tři hodiny v případě všech letů v EU delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů,
  • *více jak čtyři hodiny u všech ostatních letů
  • povinen poskytnout cestujícím občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době.
  • Pokud je nezbytný pobyt přes noc, je dopravce povinen poskytnout ubytování a přepravu do a z místa ubytování. 
  • Dopravce je dále povinen zdarma nabídnout uskutečnění dvou telefonních hovorů. Z judikatury vyplývá též možnost požadovat peněžité odškodnění při zpoždění delším než tři hodiny, pokud toto zpoždění nebylo způsobeno mimořádnými okolnostmi.
  • Cestující by si měl v případě zpoždění letu především zajistit důkazy k prokázání zpoždění či zrušení letu (např. palubní lístky, letenky, potvrzení o zpoždění/zrušení letu, fotky tabulí z odletové haly…) pro případný soudní spor.
  • Následně je třeba kontaktovat dopravce s uplatněním nároku formou standardizovaného formuláře. Pokud není spotřebitel s vyřízením stížnosti spokojen, je možno se obrátit na příslušný dozorový orgán, případně se obrátit na soud s žalobou o uplatnění nároků vůči dopravci.
  • Pokud je let úplně zrušen, dopravce je povinen poskytnout cestujícímu přesměrování letu a nezbytnou péči podobně jako v případě zpoždění (tedy občerstvení, nocleh, apod.). Jestliže s přesměrováním cestující nesouhlasí, má právo na vrácení ceny letenky. 
  • Ve vymezených případech (v závislosti na čase informování o zrušení letu a nabídce náhradního letu) má cestující dále nárok na finanční kompenzaci z titulu náhrady škody, a to ve výši 250–600 eur. 
  • Letecký dopravce ale není povinen platit náhradu, pokud bylo zrušení letu způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření (např. z důvodu nepříznivého počasí).
Vydáno pod