Lidé stále častěji přecházejí k novým dodavatelům energií. Číhají na ně ale i záludné finty

Události: Přechod k novým dodavatelům energií a rizika s tím spojená (zdroj: ČT24)

Zájem ušetřit u jiného dodavatele energií mezi českými zákazníky neutuchá. Jen u plynu se za prvních šest měsíců letošního roku rozhodlo pro změnu víc než 156 tisíc zákazníků, hlavně domácností. U elektřiny je číslo ještě větší. Dodavatele změnilo přes 280 tisíc subjektů. Loni to bylo ve stejném období o třetinu méně. Na změnách se však přiživují zprostředkovatelé, z nichž někteří se nezdráhají využít nekalých praktik.

Přes telefon se například snaží oklamat seniory. „Je to ta slabší, zranitelnější skupina obyvatel u nás, a právě proto jsou terčem takových útočných společností, které používají někdy až nekalých praktik a nátlaku, šíleného nátlaku,“ uvedla k tomu Gerta Mazalová ze Sdružení ochrany spotřebitelů. 

Své o tom ví například Alois Krčma. Dostal nabídku na vysoutěžení nejlevnějšího dodavatele plynu. „Pořád činili nátlak všemi směry, že na tom nemůžu prodělat,“ vzpomíná. Souhlas s uzavřením nové smlouvy prý neposkytl. Jenže po čase i tak dostal od zprostředkovatele zprávu o tom, že pro něj nového dodavatele plynu našel. Později dostal také fakturu na smluvní pokutu za pět tisíc korun. 

Podobných případů a stížností řeší Energetický regulační úřad (ERÚ) ročně až deset tisíc. Zhruba dvě stovky připadají právě na telefonní nabídky. 

Miroslav Rottner z odboru právní ochrany spotřebitele ERÚ doporučuje okamžitě jednat, nečekat. „Pokud už se spotřebitel dostane do takové situace, tedy že nějakou takovou smlouvu uzavřel, měl by se neprodleně obrátit na ERÚ či ČOI,“ říká. 

Úřad může dodavateli uložit až několikamilionovou pokutu. Samotný spor se spotřebitelem tím ale nevyřeší. Zákazník se musí, podobně jako pan Krčma, s firmou buď dohodnout, nebo jít k soudu.

Ochrana proti nekalým obchodům (zdroj: ČT24)
Vydáno pod