U uhlí se vyplatí hledět na dobu nákupu. Majitelé kotlů mohou v létě ušetřit i dvacet procent

Události ČT: Zásobit se uhlím na zimu se vyplatí už teď (zdroj: ČT24)

I když se teploty venku ani zdaleka neblíží zimním hodnotám, lidé nakupují tuhá paliva ve velkém. Uhlí a dřevo je totiž možné pořídit stále ještě za mimo sezonní ceny. Majitelé kotlů na pevná paliva tak mohou ušetřit i dvacet procent z celkových nákladů na otop. Pracovníci uhelných skladů i proto v těchto dnech nestačí vyřizovat zakázky.

Kolem března nasazují některé sklady jarní ceny či vyhlašují soutěže o výhodný nákup tuhých paliv. O prázdninách pak ještě nabízejí letní slevy, zhruba 15 až 20 procent oproti podzimu a zimě. Zhruba od října si již zákazníky nepředbíhají. Ceny jsou vyšší, a když je zima tuhá a delší, nastává čas prodloužených lhůt dodávek, pořadníků nebo i prázdných skladů.

Proto i teď v srpnu je o nákup uhlí zájem. V Hostěradicích funguje firma specializující se na prodej uhlí, briket a dřeva na topení už patnáct let. Zákazníci jim přibývají každým rokem. Telefonátů se zájemci o uhlí vyřídí majitelka Marie Němcová až padesát za den. Levnější palivo je až příliš lákavé. Uhlí teď prodávají za 300 až 350 korun za metrák podle druhu.

Vývoj průměrných spotřebitelských cen hnědého uhlí (v Kč za 100 kg)
Zdroj: ČSÚ
Vývoj průměrných spotřebitelských cen černého uhlí (v Kč za 100 kg)
Zdroj: ČSÚ

Během zimy se podle Němcové cena zvedne o deset až patnáct korun na metrák. Při koupi sto metráku uhlí tak majitelé domů nyní ušetří až patnáct stovek. Nejčastěji se zásobí černým uhlím nižší zrnitosti, které se hodí i do automatických kotlů.

Zákazníci v tomto skladě čekají na vyřízení svých objednávek zhruba měsíc. Nečekají jen na uhlí. Podobné je to tady i se dřevem. Kvůli enormnímu zájmu ho nestíhají dovážet, natož řezat.

Tuhá paliva přitom patří k těm levnějším, zato méně ekologickým. Celkové roční náklady na vytápění nezatepleného rodinného domu černým uhlím se pohybují kolem necelých 65 tisíc korun. U zatepleného náklady klesnou o zhruba dvacet tisíc.

Podobné to je u dřeva. Zatímco majitel zatepleného domu ročně zaplatí zhruba 41 tisíc korun, vytápění domu bez izolace vyjde na víc než 62 tisíc korun.

Náklady na topení - plyn
Zdroj: ČT24

Mezi nejdražší způsoby vytápění naopak patří plyn a elektřina. Celkové roční náklady na topení zemním plynem v rodinném domě dosahují bezmála 75 tisíc korun u nezatepleného domu. V případě zateplení jsou náklady zhruba o 25 tisíc nižší. Pokud majitel stejně velkého rodinného domu zvolí jako topení elektrokotel, celkové roční náklady na topení u nezatepleného domu vyskočí na víc než 92 tisíc korun. Pokud si dům zateplí, ušetří až 50 tisíc ročně.

Náklady na topení - elektrokotel
Zdroj: ČT24

Zatímco majitelé kotlů na tuhá paliva ušetří nejen při zateplení domů a včasným nákupem paliva za mimosezonní ceny, majitelé plynových a elektrických kotlů uspoří při změně dodavatele energie. Výpovědní lhůta u smluv na dobu neurčitou jsou totiž 3 měsíce. Pokud tedy změní smlouvu teď, mohou topit od začátku topné sezony už za nižší ceny.

Češi se změn dodavatele energií nebojí. Jen letos se už pro změnu u elektřiny rozhodlo víc než 171 tisíc domácností. U plynu to bylo 112 tisíc. Vůle ušetřit je ovlivněna hlavně doplatky za minulou topnou sezonu. Kvůli mrazům na konci zimy se topení prodražilo.

Když v lednu přituhlo

Podle meteorologů byl letošní leden sedmý nejchladnější od roku 1961, kdy se začaly na území Česka zaznamenávat celkové průměry teplot. Lidé topili více než v předchozích mírných sezonách a někde byl tříděného uhlí nedostatek.

Třeba Severočeské doly v prvním měsící prodaly meziročně o 30 procent víc uhlí. Dosáhly tak rekordního prodeje hnědého tříděného uhlí pro domácnosti, a to v celkové výši 110 tisíc tun, uvedla agentura ČTK.

„Lidé začali na situaci reagovat zvýšenou poptávkou po tříděném uhlí v důsledku malých zásob na topnou sezonu. Mráz také způsobil potíže všem účastníkům procesu od dobývání uhlí, přes jeho úpravu až po transport do uhelných skladů,“ řekl tehdy agentuře mluvčí Severočeských dolů Lukáš Kopecký. Cestu paliva ke konečnému spotřebiteli podle něj zpomalily problémy v železniční i silniční dopravě.