Ceny u pump začaly růst. Nejdražší benzin a nafta jsou v Praze

Ceny u pump začaly růst (zdroj: ČT24)

Ceny pohonných hmot začaly po zhruba čtyřech měsících poklesu a stagnace stoupat. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zdražil v průměru o 11 haléřů na 29,66 koruny za litr a nafta o 16 haléřů na 28,56 koruny za litr. Vyplývá to z údajů firmy CCS, která ceny sleduje. Ceny pohonných hmot v Česku postupně klesaly jen s menšími výkyvy od konce dubna.

Nejdražší pohonné hmoty zůstávají v Praze. Řidiči v hlavním městě zaplatí za benzin průměrně 30,47 Kč/l a za naftu 29,45 Kč/l. Více než 30 korun za litr dají za benzin už jen řidiči v Jihomoravském kraji. Přes 29 korun za litr zdražila nafta na Vysočině, v Plzeňském a Jihomoravském kraji. V ostatních regionech Česka je pod 29 Kč/l.

Naopak nejlevněji natankují benzin řidiči v Libereckém kraji, vyjde tam v průměru na 29,28 Kč/l. Nafta je nejlevnější v Pardubickém kraji, kde ji řidiči natankují v průměru za 28,03 Kč/l. 

Trh čeká, co Libye

„Nálada na světovém trhu s ropou je stále poznamenána převahou skepse, byť mírnou, a to ohledně možností cenového růstu strategické suroviny. Trh vyhlíží zřetelnější signál od kartelu OPEC, že jeho členské státy a další významní těžaři včetně Ruska opravdu dostojí svému předprázdninovému závazku stran prodloužení omezení těžby po zbytek letošního roku,“ konstatuje hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Menčík: Ne všechny země dodržují těžební limity (zdroj: ČT24)

Trh také podle něho vyhlíží jasnější signál od Libye, že se k uvedené dohodě připojí. Dosud z ní totiž byla vyňata, avšak v posledních měsících se v zemi, rozvrácené občanskou válkou, podařilo konsolidovat těžební kapacity a její měsíční produkce dosáhla úrovně, která kriticky tlumí snahu kartelu o omezení světové nabídky ropy. 

Tím pomyslným stropem pro letošní rok je 60dolarová hranice, myslím si to celý rok a myslím si, že není důvod to měnit. To rozumné pásmo za aktuálního stavu nabídky a poptávky je 50 až 60 dolarů.
Tomáš Menčík
analytik Cyrrus

Skepse na světovém trhu s ropou a pochyby ohledně schopnosti OPEC a dalších těžařů „táhnout za jeden provaz“ tak stále představují pro české řidiče silnou naději, že růst cen pohonných hmot u českých čerpacích stanic, jenž v posledních dnech nastal, je pouze přechodnou záležitostí.

„Zkrátka a dobře, obrat na trhu s ropou a v cenách benzínu a nafty v Česku zatím trvá příliš krátce a je příliš slabý na to, aby působil přesvědčivě. Pro další dny a týdny je stále mírně pravděpodobnější pokles cen benzínu a nafty v Česku než jejich růst,“ míní Kovanda.