Maloobchodní tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní se v prosinci meziročně zvýšily o 3,0 procenta, oproti předchozímu měsíci však byly o 1,4 procenta nižší. Za celý rok pak obchody zvýšily příjmy o 5,6 procenta.
Obchodníci čekali o Vánocích nákupní horečku. Růst tržeb byl ale v prosinci pomalejší než v listopadu
„Prosincové maloobchodní tržby zklamaly. Pravděpodobně i slabší vánoční nákupy přispěly k tomu, že maloobchodní tržby meziročně vzrostly pouze o tři procenta. Trh očekával, že Vánoce přinesly nákupní horečku. Naproti tomu reálná data po očištění o sezonní faktory ukazují, že prosincové nákupy byly nižší než v listopadu,“ podotýká ekonom Komerční banky Viktor Zeisel.
„Na prosincové tržby patrně dolehl nový zákaz prodejů o státních svátcích a zároveň silný růst tržeb v listopadu, kdy tak mohly některé domácnosti s předstihem učinit část svých vánočních nákupů,“ míní hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.
V prosinci se zákon dotkl hned tří dnů. Už na Štědrý den se musely větší obchody uzavřít v poledne. Zavřené pak prodejny zůstaly jak na první, tak i druhý vánoční svátek. V minulých letech sice obchodníci ponechávali den po Štědrém dnu také zavřeno, ale už na Štěpána začínali s povánočními slevami. Loni museli start akcí odložit až na 27. prosince.
Na meziročně slabší dynamiku růstu pak podle Seidlera měla vliv i relativně vysoká srovnávací základna z předchozího roku, kdy meziroční růst dosahoval 6,7 procenta. I tehdy však byl výsledek mírnější ve srovnání s listopadovými 6,8 procenta.
Hlavní ekonom Generali Investments Radomír Jáč pak upozorňuje, že objemy prodejů jsou již velmi vysoké a tempo růstu se tak již příliš výrazně zvyšovat nemůže. „K pomalejšímu tempu růstu maloobchodních tržeb v reálném vyjádření, tedy po očištění o inflaci, navíc vede i skutečnost, že růst cenové hladiny v české ekonomice v závěru loňského roku zrychlil,“ dodal.
Stále se daří internetovému prodeji
Nejvyšší růst teď v prosinci zaznamenal internetový a zásilkový prodej, a to o 15,9 procenta. Zvýšení tržeb vykázaly také prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s počítačovým a komunikačním zařízením a s oděvy a obuví.
Tržby ve specializovaných prodejnách potravin vzrostly o 2,2 procenta a v nespecializovaných s převahou potravin stagnovaly. Nižší tržby vykázaly prodejny s potřebami pro domácnost, kde tržby klesly o 1,5 procenta.
Zboží prodávané přes internet či poštou bylo výrazným segmentem celého loňského roku, když jeho prodej vzrostl o 21,9 procenta. V motoristickém segmentu se za dvanáct měsíců tržby zvýšily o osm procent, ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se o sedm procent zvýšily tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, o šest procent za výrobky pro domácnost a o 4,6 procenta za oděvy a obuv.
„V letošním roce je tady stále prostor pro růst internetových obchodů a pohybuje se kolem patnácti procent. Hlavně je tady ještě docela nerozvinutý segment prodeje potravin a hobby zboží,“ uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek s tím, že řetězce vstoupily se zpožděním, takže mají prostor, aby se stále více se svým zbožím přesouvaly do virtuálního prostoru.
Lidé budou utrácet i v roce 2017
Maloobchod by podle Zeisela měl v růstu pokračovat. Odpovídá tomu podle něj i spotřebitelská důvěra, která v lednu vyrovnala historické maximum, kterého dosáhla na začátku loňského roku.
I Jáč věří, že by si spotřeba domácností a tedy i maloobchodní tržby i letos měly udržet solidní růst. „Situace je v tomto ohledu příznivá jak v české ekonomice, tak i v dalších ekonomikách středoevropského regionu, kde spotřebitelé taktéž profitují s příznivého vývoje na trhu práce, včetně zrychlujícího se růstu mezd a obecně disponibilních příjmů domácností,“ dodal.
Vladimír Pikora z Next Finance si ale myslí, že pod tlakem negativních zpráv ze světa bude druhá polovina roku slabší. „Nezaměstnanost přestane klesat a tlak na růst mezd zmizí. Za celý rok 2017 proto uvidíme pomalejší růst maloobchodu. Nedosáhne ani čtyř procent,“ tvrdí.