Symbol Vánoc letos podraží. Cena cukroví stoupne kvůli máslu

Symbol Vánoc letos podraží (zdroj: ČT24)

V pekárnách a cukrárnách už naplno běží výroba vánočního cukroví. To ale letos bude dražší. Stouply totiž ceny másla. Podle zemědělců jde přitom jen o předvánoční marketingový tah obchodních řetězců, protože výkupní ceny mléka se pořád drží pod hranicí výrobních nákladů. Počet objednávek od zákazníků, kteří sami cukroví nepečou, ani letos neubývá a lidé se taky chystají utratit o pětinu více peněz za dárky než loni.

Přepravky s křehkým zbožím se plní jedna za druhou, trouby se ani nevypínají – v řadě cukráren se teď peče bez ohledu na pracovní dobu. Podle cukrářek jsou Češi konzervativní, při objednávkách mají největší zájem o linecké slepované a vanilkové rohlíčky.

„Ceny se vždy snažíme stlačit co nejníž, ale zase nechceme na úkor kvality, takže bohužel stoupají,“ říká jedna z cukrářek Veronika Husová. A to letos víc než v minulých letech. Kilové balení tohoto cukroví podražilo o dvacet korun, a to kvůli ceně másla. „Dnes kostku másla pod čtyřicet korun nekoupíte a my nemáme žádnou výjimku,“ konstatuje majitelka cukrárny Zuzana Vaisová.

Podle předsedy představenstva Agrární komory Jaroslava Vojtěcha zvýšení ceny másla o pět, deset, patnáct korun není rozhodně věc zemědělců. „Ti prodávají mléko za 6,80 korun, hluboce pod výrobními náklady. Je to obchodní tah nadnárodních řetězců,“ říká Vojtěch. „V předvánočním čase je produkce mléka obecně nižší, ale platí skutečnost, že když budou zákazníci hledat, tak v těch prodejních akcích najdou cenu másla kolem pětatřiceti korun,“ dodává víceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Pavel Mikoška.

Přes nepoměr výkupních cen mléka a prodejních cen másla zákazníků výrobcům vánočního cukroví neubývá. „Žiju sám a dcera mě přijede navštívit na Vánoce jenom, ta už nebude mít čas péct.  Myslím, že nemám problém si připlatit,“ vysvětluje jeden ze zákazníků cukrárny.

obrázek
Zdroj: ČT24

Pekárny a cukrárny vyřizují nejvíc objednávek v tomto týdnu, na opozdilce, kteří by si chtěli koupit cukroví v polovině prosince, se už zřejmě nedostane.

Češi plánují za letošní Vánoce v průměru utratit devět tisíc

Za dárky, výzdobu, jídlo a stromeček plánují české domácnosti letos dát v průměru devět tisíc korun, o 1300 korun více než loni. Většina z utracených peněz padne na dárky. Za ně Češi chtějí utratit průměrně 5500 korun, což je o šest set korun více než loni. Vyplývá to z průzkumu, který pro banku Cetelem uskutečnila agentura STEM/MARK.

Za stromeček jsou lidé ochotni utratit v průměru 600 korun. Pětina lidí v průzkumu přiznala, že každoročně utratí před Vánocemi více, než kolik plánovala. Naopak méně utratí jen zhruba každý dvacátý.

S nakupováním dárků začíná třetina lidé nejčastěji v listopadu, nemalá část však už po letních prázdninách (29 procent). Nejčastěji Češi letos obdarují pět svých blízkých. Kosmetiku plánuje nakupovat 65 procent lidí, oblečení 46 procent a knihy 43 procent. Zájem o darování kosmetiky se přitom meziročně snížil o šest a oblečení o pět procentních bodů.

obrázek
Zdroj: ČT24

Lidé se letos chtějí podle výsledků průzkumu o trochu více zaměřit na elektroniku a počítačové příslušenství. Roste také zájem o darování adrenalinových zážitků, zájezdů či vzdělávacích nebo obdobných kurzů.

Letos budou častějším dárkem pod stromečkem peníze

Místo shánění dárků chce letos udělat radost nadělením peněz 23 procent lidí, což je o dva procentní body více než loni. Častěji je plánují darovat ženy než muži. Z průzkumu také vyplynulo, že čím vyšší vzdělání lidé mají, tím méně nadělují peníze.

Obliba peněz jako dárku pro své bližní roste s přibývajícím věkem. Zatímco do 29 let je chce darovat zhruba desetina lidí, ve věku od 30 do 44 let je to už 16 procent a v případě lidí starších 45 let to je už 38 procent. Počet lidí, kteří si přejí peníze pod stromečkem najít, narostl oproti loňskému roku o šest procentních bodů na zhruba pětinu. Kromě peněz chtějí lidé zejména oblečení (21 pct), knihy (19 pct) či kosmetiku (17 pct). Nejčastěji ale netouží po ničem konkrétním (30 procent).