Automobily dál táhnou průmysl a export, stavebnictví padá

Průmyslová produkce stoupla v září meziročně o 2,7 procenta. Za třetí čtvrtletí činil růst 0,1 procenta. Vzestup nejvíce táhla výroba motorových vozidel a výroba strojů a zařízení. Naopak pokles zaznamenala těžba a dobývání, stejně jako výroba elektrických zařízení. Hodnota nových zakázek meziročně vzrostla o 2,4 procenta. V poklesu pokračuje stavebnictví. Zvýšil se přebytek zahraničního obchodu Česka.

V meziměsíčním srovnání průmysl po vyloučení sezonních vlivů klesl o 1,6 procenta. Uvedla to zpráva Českého statistického úřadu. 

„Tento pokles vnímáme jen jako korekci masivního srpnového vzestupu,“ sdělil ekonom Komerční banky Marek Dřímal. Zdůraznil, že v samotném září se opět dařilo automobilkám. Sektor výroby dopravních prostředků vzrostl o výrazných 10 procent a nadále táhl celou průmyslovou produkci. V září totiž české automobilky vyrobily letošní miliontý vůz – této mety dosáhly letos nejdříve v historii.

Zajímavý je podle ekonoma pohled na mzdový vývoj. Průměrná mzda v průmyslových podnicích v září vzrostla o solidní 4 procenta meziročně, což potvrzuje rostoucí mzdové tlaky kvůli nedostatku pracovní síly a pokračující poptávce po českých průmyslových výrobcích.

Zářijová data za průmyslovou výrobu tak potvrzují, že průmysl sice nadále roste, jeho dynamika však postupně slábne. Mezi hlavní tahouny růstu tuzemského průmyslu tak bude letos o to více patřit výroba automobilů.
Jakub Seidler
hlavní ekonom ING pro ČR

Stavebnictví dál klesá

V poklesu pokračuje stavebnictví. Výstup celého odvětví se v září snížil o 7,4 procenta meziročně. Důvodem byl propad inženýrského stavitelství o téměř pětinu (17,8 procenta) především kvůli nižším kapitálovým výdajům státního rozpočtu, konkrétně výdajů na programy spolufinancované z fondů EU, uvedl Dřímal.

Za celé třetí čtvrtletí klesla stavební produkce v meziročním srovnání reálně o 9,8 procenta, po očištění od vlivu počtu pracovních dnů se snížila o 9,4 procenta. Podle statistiků byla produkce pozemního stavitelství nižší o 4 procenta, zatímco inženýrské stavitelství zaznamenalo meziroční propad stavební produkce o 19,7 procenta. 

Českému průmyslu se daří, stavebnictví ne (zdroj: ČT24)

„Na letošní trend jsme si už, bohužel, museli zvyknout. Museli proto, že zřejmě nikoho z těch, kdo by mohli a měli tento stav obrátit nebo alespoň zastavit, o to zájem příliš nejeví. Zejména jsou liknaví k tomu, že hlavním důvodem, proč se nezačíná stavět, je špatná legislativa. A ta není v žádných jiných rukou než v těch, kdo tuto zemi řídí,“ sdělil prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš.

„Blížící se zimní měsíce už nedávají mnoho šancí k obratu. Krátkodobě se negativně projeví na počtu vypisovaných veřejných zakázek též nová legislativa upravující jejich zadávání,“ dodal analytik auditorské a poradenské sítě BDO Petr Kymlička. Nový zákon platí od začátku října a podle Kymličky bude trvat určitě několik měsíců, než se úředníci se změnami seznámí. 

Zahraniční obchod má formu

Přebytek zahraničního obchodu České republiky v září meziročně stoupl o pět miliard na 21 miliard korun. Kladný vliv na celkovou bilanci měl meziroční růst přebytku obchodu s polotovary a materiály, průmyslovým spotřebním zbožím a surovinami. Vyplývá to z předběžných údajů ČSÚ

Vývoz a dovoz v meziročním srovnání sice klesly, přesto patří mezi letošní nejvyšší. Vývoz se snížil o 1,2 procenta na 285,7 miliardy korun a dovoz o 3,1 procenta na 264,7 miliardy Kč.

Ekonom Komerční banky Viktor Zeisel se domnívá, že zahraniční obchod dosáhl svým rekordním přebytkem skvělého výsledku. Zdůraznil, že spotřebitelská poptávka v zemích eurozóny (zejména po autech) se drží stabilní a pomáhá tak vývozům.

„V září nicméně bilance obchodu s auty a dopravními prostředky dosáhla zlepšení pouze o 0,1 miliardy korun, ale stále dosahuje úctyhodného přebytku ve výši 40,7 miliard korun,“ řekl Zeisel. Podotkl také, že exporty jsou taženy vývozem automobilů, zatímco ostatní sektory zaostávají.