Volkswagen zvýší svým německým zaměstnancům platy o 4,8 procenta

Volkswagen přidá svým zaměstnancům (zdroj: ČT24)

Automobilka Volkswagen se domluvila s odborovým svazem pracovníků kovoprůmyslu IG Metall na zvýšení mezd. To by se mělo týkat zhruba 120 tisíc zaměstnanců firmy v německých západních spolkových zemích. Platy stoupnou o 4,8 procenta, dojednané zvýšení je na období jednoho roku.

Odborový svaz pracovníků kovoprůmyslu IG Metall vstupoval do jednání s vedením Volkswagenu s požadavkem zvýšit mzdy o pět procent. Podle uzavřené kolektivní smlouvy firma v Německu od 1. září zvýší platy o 2,8 procenta. Další dvě procenta pak zaměstnanci dostanou přidáno od srpna 2017.

Součástí dohody je i rozšíření možnosti zaměstnávání na částečný úvazek. Firmě to v případě poklesu poptávky umožní snížit počet dní, které odpracují zaměstnanci určitých věkových skupin. 

Volkswagen a odbory se domluvily za devět dní

11. května proběhly u Voklswagenu protesty kvůli špatným mzdovým podmínkám. Zaměstnanci argumentovali tím, že loňský emisní skandál nesmí znamenat problémy pro řadové zaměstnance. Protesty podnítilo i, podle odborů a mnoha politiků, nedostatečné snížení odměn managementu společnosti. Stačilo devět dní a dohoda je na světě. 

Odborníci se shodují, že v Německu mají odbory velmi silnou pozici. Volkswagen prý navíc v současné situaci nemůže riskovat možné výpovědi svých pracovníků, což potvrzuje i Vladimír Rybecký, šéfredaktor Autoweek.cz. „Oni se musí dohodnout. Jak automobilka potřebuje svoje zaměstnance, tak oni potřebují jistotu své práce. Jde o to, jak se dohodnout, nebo jak se to může vyhrotit. Jestli dojde až ke stávkam, ale to se v Německu nestává,“ řekl. 

Na začátku května automobilka oznámila, že němečtí zaměstnanci dostanou za minulý rok prémie ve výši 3950 eur (107 tisíc korun). Kvůli skandálu Dieselgate to bude o třetinu méně než předešlý rok.

Volkswagenu má pomoci nová strategie

Během června by měla německá automobilka představit novou podnikatelskou strategii. Ta by měla přinést překonání skandálu s emisemi a pomoci prodeji osobních automobilů, to potvrzují i slova šéfa akupiny Matthiase Müllera. „Chceme vyvést Volkswagen z nejobtížnější situace, jakou kdy zažil,“ řekl. 

Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným se skandálem prodělal 1,6 miliardy eur (43,2 miliardy Kč), což byla nejvyšší celoroční ztráta v jeho historii. Skupina loni přiznala, že do vozů s naftovým motorem instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Aféra se po celém světě týká asi 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Odborový svaz pracovníků kovoprůmyslu IG Metall, který určuje trend v mzdových vyjednáváních v celém německém průmyslu, sjednal tento měsíc zvýšení mezd pro 3,8 milionu německých zaměstnanců různých průmyslových odvětví o 4,8 procenta.