České firmy jsou v USA stále úspěšnější. A další je chtějí následovat

Posilování obchodu s USA (zdroj: ČT24)

Spojené státy se stávají pro české firmy stále důležitějším trhem. Český export sem roste dvojnásobným tempem, než je průměr zbytku světa. Klíčová je Amerika hlavně pro odbyt zboží s vysokou přidanou hodnotou. V této oblasti byla loni dokonce druhým největším odbytištěm českého vývozu na světě.

Vstupním místem do USA je i byznys-inkubátor pro české firmy na newyorském Long Islandu. Zabydluje se tu například zlínský výrobce rukavic Holík, který se chce prosadit s modelem určeným pro střelce. Manažer vývozu Ladislav Kolář již ví, že zdejší zákazník má nejvyšší očekávání nejen co se týká výrobku jako takového, ale i následných služeb. 

Zkouší to i firma  Bushman.  Manažer prodeje Martin Jaroš uvádí, že přicházejí s celou škálou výrobků od košil, svetrů, bund, nabídne pánskou i dámskou kolekci. 

Nejdříve pravidla, pak…

Konzul ČR v New Yorku Martin Dvořák zdůrazňuje nezbytnost naučit se místní pravidla: chodit včas, mít vyčištěné boty atd. atd.

Tahle pravidla se tuzemské firmy učí rychle. Podíl na celkovém exportu v případě Spojených států roste výrazně rychleji než třeba u sousedního Německa či Rakouska. A stoupá dvakrát rychleji než vývoz do Číny.

České firmy v USA
Zdroj: ČT24

 Export z ČR do USA se loni meziročně zvýšil o 13,6 procenta, dosáhl hodnoty 91,8 miliardy korun. Vyplývá to z analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Podíl vývozů do USA činil 2,4 procenta, byl tak větší než do Ruska nebo Číny. Tempo růstu exportu do Spojených států bylo loni téměř dvojnásobné oproti nárůstu celkového vývozu z ČR, který se zvýšil o 7,5 procenta.

Amerika pro nás začíná být velmi důležitým teritoriem, nejenom z pohledu kvantity, kdy už je v první desítce. Ale je důležitá zejména s ohledem na přidanou hodnotu.
Karel Havlíček
předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Co uspělo, na co se zaměřit

Podle Havlíčka, jehož asociace je partnerem MeoHubu, by české firmy měly směřovat k byznysu, kde se dosahuje vysoké efektivity. „Jinými slovy je daleko lepší prodat méně s vyšší přidanou hodnotou než prodávat více s malou přidanou hodnotou. Ten hospodářský výsledek je z tohoto úhlu pohledu méně rizikový,“ dodal.

Do Spojených států vyváželi Češi zejména výrobky na bázi železa a oceli, dále pak motory a turbíny. Důležitým artiklem jsou i součásti motorových vozidel nebo čerpadla.

České firmy v USA
Zdroj: ČT24

Prostor tuzemským podnikatelům poskytuje na Long Islandu firma Meopta – optika, která připravila projekt MeoHub USA na podporu expanze českých malých a středních podniků na americký trh.

Dnes nadnárodní firma, která má české kořeny.  Založena byla v roce 1933 v Přerově pod názvem Optikotechna a zde také sídlí. Pobočku má v USA. Patří rodině amerických podnikatelů Rausnitzů. 

České firmy potřebují velmi jasně určit svoji strategii. Svoje krátkodobé, střednědobé a samozřejmě i dlouhodobé cíle. Detailně poznat svůj výrobek. A také to, čím je unikátní. V čem se odlišuje od výrobků na velice kompetitivním trhu ve Spojených státech.
David Rausnitz
provozní ředitel Meopta U.S.A.

Americký trh David Rausnitz velice dobře zná. Optická skla dřív výhradně česká Meopta dnes prodává například americké vládě.  Firma se věnuje optickým inovacím, vyrábí také lékařské a vědecké přístroje či optiku pro spotřební sportovní výrobky. Od roku 1937 má i svůj vlastní program vojenské optiky: periskopy do pevností a ponorek, binokulární dalekohledy, dělostřelecké zaměřovače a puškohledy. 

Bělobrádek a Sobotka v USA

O příležitostech pro české exportéry jednal minulý týden na Floridě se zástupci firem vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). Poptávka floridských firem po českém exportu je zejména v ekologických technologiích, kosmickém průmyslu, IT technologiích či odpadech.

Nyní je v USA premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ten jednal s americkými investory v Česku i firmou GE Aviation, která by mohla v ČR od roku 2020 vyrábět 500 leteckých motorů každý rok.

  • České firmy loni tradičně nejvíce vyvážely na trh Evropské unie. Ten se na celkovém exportu podílel 83,4 procenty. Meziročně došlo k růstu o 8,3 procenta.
  • Do Německa směřovalo 32,6 procenta českého exportu (meziročně +8,6 procenta). Druhé je Slovensko s podílem 8,9 procenta (+15,1). Na třetím místě skončilo Polsko, kam směřovalo 5,9 procenta českého exportu (+5,3).
  • Z hospodářských velmocí připadalo loni na sedmé Spojené státy 2,4 procenta českého exportu (+13,6 procenta meziročně) a na devátou Čínu 1,1 procenta (+7,5 ). Do osmého Ruska pak loni mířila dvě procenta exportu, meziročně šlo o propad 32 procent.
  • Zdroj: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR