České dráhy si chtějí pronajmout lokomotivy za miliardu

Deset lokomotiv si chtějí České dráhy pronajmout na deset let. Řídicí výbor společnosti už schválil vypsání tendru, jehož předpokládaná hodnota přesahuje miliardu korun. Píše to deník E15, kterému informaci potvrdil mluvčí drah Radek Joklík. Selhal jim plán s nasazením nových škodovek.

České dráhy potřebují zajistit třísystémové stroje pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, aby mohly plnit smlouvu s německými drahami Deutsche Bahn.

„Naše strategie obnovy vozidel dlouhodobě počítá s tím, že potřebujeme takové lokomotivy, abychom udrželi krok s modernizací tratí u nás, ale především v zahraničí,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Rádi bychom takové lokomotivy i koupili, v současné době nicméně jdeme cestou desetiletého pronájmu.
Radek Joklík
mluvčí Českých drah

Lokomotivy mají podle E15 v první řadě zajišťovat provoz expresů mezi Prahou a Hamburkem. Německý dopravce tlačí na to, aby hamburské expresy jezdily už od prosince bez přepřahání, v jiném případě hrozí sankce.

Arbitráž se Škodou Plzeň

Pronájmem český dopravce řeší i potíže, které vznikly spoluprací se Škodou Plzeň. Vlaky do Hamburku měla tahat nová plzeňská lokomotiva 109E, kvůli které dráhy už loni prohrály se Škodou miliardovou arbitráž. Stroj ale navíc dodnes nemůže v Německu jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, nýbrž pouze 120 kilometrů v hodině.

Siemens Vectron
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

V úvahu podle deníku připadá především pronájem strojů Siemens Vectron, které mohou jezdit v Evropě bez omezení. Požadavky by zřejmě splnily i starší typ Taurus, taktéž od Siemense.

Dráhy shánějí elektřinu na příští dva roky

Pro provoz všech elektrických lokomotiv v příštích dvou letech plánují České dráhy nakoupit 2500 gigawatthodin elektrické energie. Zaplatí za ni 2,8 miliardy korun. Vyplývá to z informací zveřejněných ve Věstníku veřejných zakázek.

Stejný objem elektrické energie za stejnou cenu ČD objednaly i v roce 2014, kdy soutěž o dodávky energie na roky 2015 a 2016 vyhrál ČEZ. Státní podnik je dlouholetým dodavatelem elektřiny pro tuzemskou železnici. Kromě tříměsíčního překlenovacího období v roce 2010, kdy energii pro železnici dodal E.ON, získává zakázky na dodávky právě ČEZ.

České dráhy kupují elektrickou energii přímo od energetické firmy od roku 2008. Tehdy přestaly elektřinu odebírat od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která v Česku železniční síť spravuje a jednotlivým dopravcům na ni přiděluje dopravní kapacitu. Důvodem změny byly spory o cenu elektřiny. SŽDC ji totiž koupila před ekonomickou krizí na tříleté období za vysoké ceny, které poté klesaly.