ČD vyčkávají. Škodě doplatek za prohranou arbitráž zatím platit nebudou

Inflačního doplatku 628 milionů korun se Škoda Transportation od Českých drah (ČD) zatím nedočká. Jde o zbylý dluh z prohrané arbitráže týkající se zpoždění dodávky 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. ČD mají podle slov předsedy představenstva Pavla Krtka několik možností – ve hře zůstává i další jednání o snížení dluhu.

Háček je v tom, že rozhodnutí o platbě vychází z loňského verdiktu rozhodčího soudu – to ale nejen ČD, ale i ministerstvo dopravy zpochybňují. A jeho platnost už dráhy napadly i u běžného soudu. Na jeho rozhodnutí ale budou podle Krtka čekat několik let.

„Ano, mohu potvrdit, že doplatek zatím nebyl uhrazen. Stále ale platí naše prohlášení, že jsme ochotni s Českými drahami jednat o vstřícných krocích,“ řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

  • České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun.
  • Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013.
  •  Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat.

Dráhy už Škodě zaplatily 468 milionů z celkové více než miliardy miliardy korun. Tato částka byla podle Krtka exekučně vymahatelná, zatímco doplatek zatím vymahatelný není. O tom, jestli ČD v současné situaci uvedené peníze doplatit musí, má společnost několik právních posudků, které ale mají rozdílné vyznění.

Lokomotivy jsou stále v garážích

Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do německého Hamburku jezdit nemohou. Nemají totiž stále potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu.

V současnosti s nimi ČD mohou na německém území jet maximálně 120kilometrovou rychlostí, což ale neumožňuje plnit jízdní řád. Dopravce proto vlaky vypravuje se staršími typy lokomotiv, které ale v Drážďanech přepřahají za německé stroje. Podle smlouvy s německými drahami Deutsche Bahn musí ČD vlastní rychlostní lokomotivy na trať nasadit nejpozději na přelomu roku 2017/2018.