Háček je v tom, že rozhodnutí o platbě vychází z loňského verdiktu rozhodčího soudu – to ale nejen ČD, ale i ministerstvo dopravy zpochybňují. A jeho platnost už dráhy napadly i u běžného soudu. Na jeho rozhodnutí ale budou podle Krtka čekat několik let.
„Ano, mohu potvrdit, že doplatek zatím nebyl uhrazen. Stále ale platí naše prohlášení, že jsme ochotni s Českými drahami jednat o vstřícných krocích,“ řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
Dráhy už Škodě zaplatily 468 milionů z celkové více než miliardy miliardy korun. Tato částka byla podle Krtka exekučně vymahatelná, zatímco doplatek zatím vymahatelný není. O tom, jestli ČD v současné situaci uvedené peníze doplatit musí, má společnost několik právních posudků, které ale mají rozdílné vyznění.
Lokomotivy jsou stále v garážích
Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do německého Hamburku jezdit nemohou. Nemají totiž stále potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu.
V současnosti s nimi ČD mohou na německém území jet maximálně 120kilometrovou rychlostí, což ale neumožňuje plnit jízdní řád. Dopravce proto vlaky vypravuje se staršími typy lokomotiv, které ale v Drážďanech přepřahají za německé stroje. Podle smlouvy s německými drahami Deutsche Bahn musí ČD vlastní rychlostní lokomotivy na trať nasadit nejpozději na přelomu roku 2017/2018.