Značka Lada si chce letos zlepšit v Rusku pověst a mít hit roku

Lada chce zpět na výsluní (zdroj: ČT24)

Dlouhodobě ztrátová automobilka Avtovaz si sice loni posílila vedoucí pozici na ruském trhu, ale ani pro ni to nebyl jednoduchý rok. Letos se chce vrátit se svými vozy Lada na výsluní přízně zákazníků nejen doma, ale i v zahraničí. Hodlá nabízet modely, které se stanou hitem roku. Doba však těmto cílům právě nenahrává. Ekonomika země závislé na ropě se propadá, běžní Rusové mají do kapsy stále hlouběji.

Společnost se snaží od počátku roku 2014 postavit na nohy švédský manažer se zkušenostmi ve světových automobilkách Bo Andersson. Mezi jeho spolupracovníky patří i Češi, například viceprezident Petr Linhart. 

Během posledních dvou měsíců zavedl Avtovaz dvě nové modelové řady: Lada Vesta, což je sedan plně ruské konstrukce a Lada X Ray. Nová Lada se pak má začít prodávat 14. února a přijde v přepočtu na 190 tisíc korun. Automobilka věří, že to bude hit letošního roku. 

Nejdůležitější je znovu vybudovat hrdost lidí vlastnit a řídit Ladu a to děláme.
Bo Andersson
prezident Avtovazu

Loňský rok přitom automobilku, výrobce kdysi populárních žigulíků, několikrát tvrdě zasáhnul. Odbyt  jejích vozů Lada se propadl o 31 procent. V červnu musela „na krátké zastavení“ přerušit výrobů kvůli problémům s dodávkami součástek. Dvakrát také přikročila kvůli poklesu kurzu ruského rublu ke zvyšování cen.

Za první pololetí vykázala čistou ztrátu 3,32 miliardy rublů (zhruba 1,2 miliardy korun) – v meziročním srovnání byla nižší o třetinu. Za celý rok 2014 automobilka vykázala ztrátu 25 miliard rublů.

K příznivým momentům naopak z jejího pohledu patřilo rozhodnutí amerického konkurenta, automobilky General Motors stáhnout značku Opel z ruského trhu a ukončit výrobu v petrohradské továrně. 

Podpora od vlády

Svoji důležitost měla i podpora výrobců aut ze strany ruského kabinetu. Vláda v Moskvě například loni zahájila program, ve kterém nabízí slevy při koupi nového vozu na protiúčet. Finančně podpořila také půjčky na koupi auta. 

Navzdory vládním opatřením se v loňském roce prodej nových aut v Rusku propadl o 36 procent na 1,6 milionu vozů. Například automobilce Škoda Auto klesl prodej o 35 procent na zhruba 55 tisíc vozů, uvedla agentura ČTK s odkazem na údaje podnikatelského sdružení AEB.

Letos v lednu pak vláda naznačila, že by na pomoc automobilovému průmyslu mohla vynaložit celkem 45 miliard rublů (přes 14 miliard korun). 

Podpora vládě

Vedení země přitom na automobilku Avtovaz hodně spoléhá. Chce z ní mít vizitku současného Ruska. Prioritou pro vládu je i samotný automobilový průmysl. Měl by se stát lokomotivou pro jiná odvětví ve složité ekonomické situaci, v níž se dnes Rusko nachází.

Není tedy divu, že z Kremlu Rusové slyší, že se mají vrátit k ruským autům. A podle vedení automobilky Avtovaz se už ruský řidič nemusí za její vůz stydět.