V Jižní Koreji padla rekordní pokuta pro Volkswagen za falšování emisí

Jižní Korea vyměřila německému automobilovému koncernu Volkswagen pokutu 14,1 miliardy wonů (313 milionů korun) kvůli manipulacím s emisními testy. Spolu s tím musí německý koncern svolat k úpravě přes 125 tisíc naftových vozů.

Jihokorejské ministerstvo životního prostředí vyčíslilo Volkswagenu doposud nejvyšší pokutu, jaká kdy byla v této zemi některé automobilce vyměřena. Mimo USA se pak podle agentury Reuters stala Jižní Korea první zemí, která firmu potrestala. Plán svolávání automobilů se závadným softwarem pak má VW představit nejpozději první lednový týden. „Pokuta je nějakých dva a půl tisíce korun na vůz. Volkswagen může být de facto rád, že pokuta byla takto nízká,“ zhodnotil hlavní ekonom firmy Colosseum František Bostl.

Ministerstvo v Koreji bude nadále zkoumat dalších 30 tisíc naftových automobilů z koncernu Volkswagen, u kterých zatím neobjevilo důkazy o podvádění s emisemi. Dodalo, že vyšetřování rozšíří i na dalších asi patnáct výrobců. Výsledky budou mít do dubna.

„Dnešní opatření jsou podobná tomu, co dělá řada dalších zemí. Německo nařídilo povinné svolávání vozů, zatímco Spojené státy zahájily proces stanovení výše pokuty,“ uvedla analytička Esther Yimová ze společnosti Samsung Securities.

Bostl: Volkswagen může být v podstatě rád, že je pokuta nízká (zdroj: ČT24)

Celkem může skandál Volkswagenu stát i bilion korun

Podle analytiků by celkové náklady Volkswagenu na pokuty, právní spory a svolávání automobilů související s emisním skandálem mohly překročit 40 miliard eur (bilion korun). Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů vybaveno 482 tisíc vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu třicet sedm a půl tisíce dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 460 miliard korun).

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii Volkswagen v důsledku tohoto skandálu svolá k úpravě 8,5 milionu automobilů.

Šéf Volkswagenu Matthias Müller
Zdroj: Ina Fassbender/Reuters

V Česku je podle Bostla šetření automobilky „na bodu mrazu“. Zatím se ví, že v příštím roce bude Škoda svolávat auta s problematickým softwarem. I kdyby se mělo něco řešit v Česku, bude to spíš založeno na společném řešení na evropské úrovni, míní Bostl. „Neočekávám ale, že by Evropa vláčela Volkswagen po soudech a koupala ho v nějakých sankcích. To budou spíš země, které se budou snažit využít situace ve prospěch vlastní produkce,“ doplnil.