Za každé auto tisícovka. Vláda zvažuje silniční daň i pro osobní vozy

Události: Vláda zvažuje silniční daň i pro osobní auta (zdroj: ČT24)

S minimální pozorností prošel minulý týden vládou plán na podporu alternativních pohonů. Přitom se mezi 150 stránkami ukrývá jedna poměrně zásadní věc – silniční daň, kterou nyní platí pouze vozidla používaná k podnikání, by se mohla nově vztahovat na všechna osobní auta. Kabinet si nyní nechává vypočítat, kolik by takový krok přinesl do státní kasy – pokud by se platilo 1000 korun ročně za auto, by to bylo 4,5 miliardy. Případné zavedení do praxe bude ale nejspíš až záležitostí příští vlády.

Cílem vlády je omezit nejméně ekologická auta na minimum. A právě tomu by měla nová daň pomoci, protože by nejvíce dopadla právě na řidiče takových vozů. Podle vyjádření jednotlivých ministerstev se dá ale usuzovat, že cesta nové daně do praxe nebude jednoduchá. „Platí, že k rozšíření silniční daně na všechna vozidla se staví ministerstvo financí velmi rezervovaně,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.

A opatrný je ve vyjádřeních i resort dopravy. „Jsme teprve na začátku, máme připravovat analýzu, takže nemůžeme hovořit o tom, jestli jsme pro takové opatření,“ prohlásil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Jak vysoká bude daň?

V průměru by se daň pohybovala okolo jednoho tisíce korun za každé osobní auto s tím, že úsporná auta by platila méně a naopak ta neekologická více. „Myslíme si, že ta částka bude ve skutečnosti vyšší, protože plány vlády na podporu té takzvané čisté mobility jsou celkem ambiciózní a tím pádem drahé,“ říká Petr Jaroš ze spolku Mobilita 2014.

obrázek
Zdroj: ČT24

Silniční daň, která je v zahraničí běžnou záležitostí, zatím čeští politici neřešili. Před pěti lety se o ní jako jeden z prvních zmínil pro Hospodářské noviny tehdejší náměstek ministra financí Peter Chrenko. Mluvil o rozmezí ve výši tisíc až 1500 korun za vůz v závislosti na kubatuře. Od jeho slov se ale vláda vzápětí distancovala.

Případná výše daně se nicméně stále pohybuje pouze v rovině dohadů, přesné nastavení má určit analýza. Rozhodování o samotném zavedení daně bude ale s největší pravděpodobností až na další vládě.

Vláda chce čistá auta

V pátek schváleném Národním plánu čisté mobility se ale nehovoří pouze o silniční dani. Hlavním bodem je podpora používání aut na alternativní pohon, jako jsou elektromobily, hybridy nebo auta na zemní plyn. Vláda tak chce přispět ke zlepšení kvality ovzduší a snížit závislost na ropných produktech.

Celá řada motoristů se chce chovat ekologicky, takže elektromobily kupuje.
Antonín Šípek
ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu

Podle plánu by mělo v Česku za deset let jezdit 95 tisíc elektromobilů a aut na hybridní pohon. V současnosti je to podle firmy ČEZ 900 a do konce roku to bude tisíc aut na elektrický pohon. V roce 2030 by pak mělo být v Česku 250 tisíc elektromobilů, stejný počet vozidel na stlačený zemní plyn a 1300 vozidel na kapalný zemní plyn.

Zelené dotace i místa na parkování

Motivovat k pořízení elektromobilu by řidiče měla podpora v podobě dorovnání nákladů na jejich pořízení a provoz na úroveň aut s konvenčními spalovacími motory. Podporu předkládající ministerstvo průmyslu odhaduje v prvních letech na zhruba 200 tisíc korun. Dále by měly vzniknout parkovací místa pro bezplatné parkování elektromobilů a stanice pro rychlé dobíjení aut na elektrický pohon.

Obdobná opatření by se měla týkat i aut na stlačený zemní plyn. Uvažuje se rovněž o úlevách na dálničních známkách, nižší silniční dani, možností rychlejšího odepisování aut na alternativní pohon nebo odstranění zákazu parkování aut na CNG v podzemních garážích. Auta na alternativní pohon by při svých nákupech měla preferovat státní správa.