Osm statečných. Digitální inovátoři hledají cestu z Česka na globální trh

Osm malých firem z České republiky bojovalo v irském Dublinu o přízeň investorů. Na konferenci Web Summit 2015 se pokoušely prosadit v konkurenci více než dvou tisícovek startupů. Každá dostala plochu jednoho čtverečného metru a špatně fungující internet. A díky tomu mohly první listopadový týden  získat od investorů milióny.

Ondřej Červinka vyvinul se svými dvěma kolegy mobilní aplikaci, která umožňuje komunikovat všem lidem připojeným přes jednu wifi. Každý, kdo přijde do kanceláře, obchodního domu nebo na koncert, si může vyměňovat vzkazy s ostatními.

„Vymysleli jsme to v naší sdílené kanceláři, kde bylo občas potřeba oslovit každého, kdo je zrovna přítomen, což může být až sto lidí najednou," vysvětlil pro web ČT24 Filip Hurta, programátor z Myia Systems. Jejich produkt má velký potenciál v obchodních domech, jejichž majitelé mohou zákazníky motivovat ke stažení aplikace a pak s nimi adresně komunikovat. Navíc jim systém umožnuje sledovat zvyky návštěvníků a sbírat jejich ohlasy.

Michael Dudek z Myia Systems na konferenci Web Summit
Zdroj: ČT24/Filip Černý

Myia už získala podporu v rámci akcelerátoru inovativních firem StartupYard a také v Praze vyhrála českou soutěž inovací AppParade. Letos vývojáři vyrazili do Dublinu, aby získali investory pro další rozvoj. Obsadit miniaturní místo u stánku na Web Summitu není jednoduché, předchází tomu několik videotelefonátů s organizátory a následně poplatek dva tisíce euro, za který dostanete na třídenním summitu jeden jediný den. V halách se letos i tak protočilo přes 30 tisíc účastníků a akce potvrdila pozici největší konference o digitálních technologiích v Evropě.

Mladí a průbojní. Inbu na Web Summitu 2015
Zdroj: ČT24/Filip Černý
  • MonkeyData – analytický nástroj pro e-shopy. Koncentruje, zjednodušuje a zobrazuje všechny data potřebná pro úspěšný prodej zákazníkům
  • Mapotic – vytváření otevřených map na základě sdílení zájmů. Uživatelé sami doplňují obsah mapy – např. místa ke koupání
  • Airsenso – vývoj přenosného analyzátoru kvality ovzduší
  • Moonbridge Learning - e-learning, programy a hry pro online vzdělávání a firemní školení
  • Techloop.io – online nástroj pro hledání a najímání vývojářů a programátorů
  • Virtual Orator – virtual-reality technologie pro trénink veřejných proslovů a prezentací

Na Web Summitu se snažila uspět také hledačka talentů Elena Korotchenko. Její program Inbu chce zjednodušit organizaci práce a komunikaci v týmech. V plánu si vytvoříte úkoly a přiřadíte je svým lidem. Každý pak na jednom místě vidí, jak práce postupuje, na stejném místě sdílí přílohy a komunikuje s ostatními. Projekt chce konkurovat velkým programům pro projektový management, jako je Slack, či Trello. „Na trhu nám chyběla jednoduchá aplikace pro menší projekty. Chceme nahradit e-maily, seznamy, kalendář, vše na jednom místě. Zatím jsme na PC, mobilní aplikaci vyvíjíme," uvedla Korotchenko.

Hledá se nejlepší startup. Peníze budou

Součástí konference byl mentoring pro začínající a rychle rostoucí firmy. Vedli ho investoři, kteří se orientují na začínající internetové firmy s dobrým nápadem. Většinou přináší peníze výměnou za majetkový podíl ve společnosti, nebo proti dlužnímu úpisu. Mood Rowghani, partner investiční společnosti KPCB, zájemce upozornil, že u firem rozhodují inovace, obchodní model, osobní vazby a transparentnost. „Moje rada pro startupy je jednoduchá: Vyberte, co to dá. Shromážděte na vývoj maximum prostředků," řekl Rowghani účastníkům Web Summitu.

Organizátoři uvádějí, že během posledního roku vybralo 40 světových startupů přes jednu miliardu amerických dolarů. Peníze jim posloužily pro vývoj, marketing a růst.

Nejlepší možnost jak zaujmout investory měli účastníci soutěže PITCH, kteří prošli tvrdým předvýběrem. Jeden člověk za každou firmu jde na pódium a má pár minut na to, aby přesvědčil porotu složenou z investorů, podnikatelů a novinářů. Soutěž se koná v několika kolech celé tři dny a vítěz má pozornost jistou. Formát připomíná televizní soutěž Den D, ale tady jde o mnohem větší peníze. Kolem Web Summitu se pohybují stovky investorů s volnou hotovostí. Hledají, kam své dolary investovat. 

Velikost konference s sebou ale letos přinesla i drobná úskalí. Rekordní návštěvnost se projevovala například v kolabujícím internetu. V době, kterou účastníci označují za digitální, či datovou revoluci, se zdá být rychlost spojení jediným limitem.