Evropská komise žádá Volkswagen, aby zrychlil vyšetřování kvůli emisím CO2

Automobilka Volkswagen by měla podle Evropské komise zrychlit své vnitřní vyšetřování nesrovnalostí v údajích o měření emisí oxidu uhličitého (CO2). Komise v současnosti nemá žádné oficiální informace a je v kontaktu s příslušnými německými úřady, které data od Volkswagenu nyní analyzují.

„V sázce je důvěra veřejnosti. Potřebujeme mít na stole jasná fakta,“ prohlásila mluvčí Evropské komise Lucia Caudetová. Je podle ní třeba určit, jaké konkrétní nesrovnalosti byly nalezeny, co je jejich příčinou, jakých aut se týkají, kde byly tyto vozy registrovány a jaká opatření automobilka přijímá, aby věc napravila.

Evropská komise hodlá problém Volkswagenu otevřít ve čtvrtek na jednání s představiteli příslušných povolovacích úřadů v zemích osmadvacítky. „Budeme plně podporovat národní šetření a související výměnu informací o výsledcích,“ dodala Caudetová.

Nejnovější přiznání vyprovokovalo tvrdě kritickou reakci ze strany německé vlády. Ministr dopravy Alexander Dobrindt prohlásil, že nejnovější nesrovnalosti rozladily nejen jeho osobně, ale i celé ministerstvo. Mluvčí německé kancléřky Angely Merkelové Steffen Seibert uvedl, že Volkswagen musí podniknout kroky, aby se vyvaroval opakování takového případu.

Zastání Volkswagen našel u ministra hospodářství Sigmara Gabriela. „Volkswagen na problém s CO2 upozornil sám, to ukazuje, že automobilka to s transparentností myslí vážně,“
uvedl Gabriel.

Na druhou stranu kvůli prohlubujícímu se skandálu kolem nepravdivého vykazování výsledků měření emisí Volkswagenu mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti ze známky A2 na A3.

Moody's upozornila na „rostoucí rizika“ pro pověst Volkswagenu a jeho budoucí hospodaření a varovala, že by mohla rating snížit ještě více. Celkově si však automobilka z finančního hlediska stojí podle Moody's i nadále dobře. Jejímu ratingovému hodnocení dál prospívá diverzifikace.

Nová měření ukázala nesrovnalosti u emisí oxidu uhličitého (zdroj: ČT24)

Rozšiřující se potíže s měřením emisí

Firma Volkswagen v úterý oznámila, že vedle problémů s měřením oxidů dusíku nově zjistila potíže s oxidem uhličitým, který by se mohl týkat zhruba 800 tisíc aut včetně škodovek. Nově kauza dopadá i na menší počet aut s benzinovým pohonem. Německý ministr dopravy oznámil, že podle jeho informací je ve zmíněném množství aut zhruba 98 tisíc vozidel s benzinovými motory. Podniku by mohla vzniknout hospodářská újma kolem dvou miliard eur (54 miliard Kč).

„Auta mají v reálném provozu podstatně vyšší spotřebu, a tedy i emise oxidu uhlíku, než vykazují laboratorně,“ uvedl redaktor týdeníku Ekonom Petr Korbel.

Na zprávu reagovaly ve středu akcie Volkswagenu, které zahájily obchodování propadem až o deset procent. Tržní hodnota podniku se tak snížila o zhruba čtyři miliardy eur. „Další týden, další šok v příběhu VW,“ uvedl analytik Stuart Pearson ze společnosti Exane BNP Paribas.

U těchto skandálů platí zlaté pravidlo – vyložit na stůl všechny karty najednou, ne přihazovat postupně. Je to riziko, které investoři nakonec museli řešit.
Simon French
hlavní ekonom Panmure Gordon

Komise upozornila, že má řadu nástrojů umožňujících zajistit, aby automobilky respektovaly cíle pro emise CO2. „Je mezi nimi i možnost pokuty pro výrobce. Ale skutečně nejprve musíme vyjasnit fakta,“ podotkla.

Podvod s některými dieselovými motory

Volkswagen od září čelí skandálu kolem falšování testů emisí. Skandál se zatím týkal údajů o emisích oxidů dusíku a zahrnoval asi 11 milionů vozů s naftovými motory. 

Na americkém a kanadském trhu teď koncern pozastavil prodej modelů s šestiválcovými naftovými motory o objemu tří litrů. Jde o vozy, na něž v minulých dnech americký Úřad pro ochranu životního prostředí rozšířil vyšetřování kvůli nesrovnalostem s emisemi oxidů dusíku. Konkrétně tak dealeři Volkswagenu nemají prodávat VW Touareg a Audi typů A6, A7, A8, Q5 a Q7 z modelových let 2015-2016. Do zastavení prodeje koncern zahrnul i vozy těchto modelů z let 2013-14.

Nové obvinění EPA se týká zhruba 10 tisíc aut. Kromě značek VW a Audi zahrnovalo i naftovou verzi vozu Porsche Cayenne. Automobilka Porsche vyjádřila nad obviněním úřadu rovněž údiv.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu výrazně snížil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Automobilka v důsledku skandálu vykázala svou první čtvrtletní ztrátu za více než 20 let.