Ťok na koaličním koberečku: Bude muset mýtnou zakázku pro Deloitte zrušit?

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) musel na koaliční radě vysvětlovat svůj postup při výběru poradenské firmy pro přípravu tendru na výběr mýtného. Zakázku dal totiž bez výběrového řízení společnosti Deloitte. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) ministrovi doporučil, aby zvážil zrušení zakázky za několik desítek milionů korun nebo alespoň omezení jejího plnění a snížení ceny. Sobotka chce v důsledku toho také zpřísnit zadávání veřejných zakázek bez soutěže.

Ministr dopravy před koaličním jednáním na téma mýtného řekl, že dostal od vlády usnesení, podle kterého má konat „neodkladně a okamžitě“. „Já jsem ho pochopil tak, že mám konat, tak jsem konal,“ uvedl. Zakázku bez výběru firmě Deloitte napadla u antimonopolního úřadu (ÚOHS) společnost Cross Zlín, která je dodavatelem dosavadního systému Kapsch. 

A že jde v tuto chvíli o skutečně velkou časovou tíseň, potvrzuje také dopravní expert a proděkan z ČVUT Petr Moos. „Mohu potvrdit to, co říká pan ministr, a sice, že je Česká republika v nebezpečí, že nebude schopná vybírat mýto po roce 2016,“ říká Moos.

Nemyslím si, že jsem porušil cokoliv nebo že jsem udělal něco špatně.
Dan Ťok

Hodnota zakázky pro společnost Deloitte na poradenství pro přípravu tendru na výběr provozovatele současného mýtného systému po roce 2016, kdy vyprší desetiletá smlouva s firmou Kapsch, může podle dřívějšího vyjádření Ťoka činit 52 milionů korun.

Sobotka chce přísnější pravidla

„Požádal jsem dopisem paní ministryni pro místní rozvoj Šlechtovou, aby připravila úpravu, nebo chcete-li zpřísnění usnesení vlády, které řeší jednací řízení bez uveřejnění,“ uvedl po jednání koaliční rady premiér Sobotka. Pravidla, podle kterých mohou jednotlivá ministerstva zadávat zakázky formou řízení bez otevřené soutěže, by podle něj měla být lépe definována.

Zároveň má ministerstvo pro místní rozvoj připravit statistiku, jak často jednotlivá ministerstva zakázky bez výběrového řízení zadávají a které resorty používají jednací řízení bez uveřejnění nejčastěji. Jednání Ťoka premiér označil za nestandardní, zejména kvůli tomu, že o zakázce dopředu neinformoval kabinet.

Ťok výhrady o tom, že výběr neoznámil předem, přijal. Zároveň si ale stojí za tím, že jednal v časové tísni a že neporušil zákon o veřejných zakázkách. Smlouvu s Deloitte tak rušit nebude. Všechny ostatní zakázky spojené s mýtem ale budou podle něj  soutěženy ve veřejných otevřených soutěžích. 

Jurečka chtěl vysvětlení, Babiš Ťokovi věří

Ťokovy kroky ještě před koaliční radou kritizoval také ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). „Na tyto služby tam byl zhruba před rokem už jeden tendr vypsán. Nebyl sice finálně dokončen, ale byly tam dány konkrétní nabídky s konkrétními částkami – proto mě zarazilo, proč najednou byla vybrána tato firma a ještě za takovou částku,“ uvedl Jurečka.

Ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš ale podle svých slov nerozumí tomu, proč by tuto záležitost vůbec měla řešit koaliční rada. V resortu dopravy jsou totiž podle něj mnohem závažnější nebezpečí. Zmínil například arbitráž Škoda Transportation vůči Českým drahám.

Mýtné snímače
Zdroj: ČT24

Ťok chce soutěž na výběr provozovatele stávajícího mýtného systému po roce 2016, kdy vyprší desetiletá smlouva s firmou Kapsch, připravit do konce letošního roku. Tendr by měl být připravený i v případě, že ÚOHS zruší přidělení zakázky na poradenství.

Vybraný provozovatel bude zajišťovat výběr mýta v stávajícím mikrovlnném systému dodaném Kapschem po další tři roky. Současně by měla běžet technologicky neutrální soutěž na systém výběru mýta po skončení tohoto tříletého období.

  • Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu s firmou Kapsch. 
  • V systému je zaregistrováno zhruba 830 tisíc kamionových palubních jednotek. 
  • Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, k letošnímu červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.