Ťok musí vysvětlit, proč zadal firmě Deloitte zakázku bez výběrového řízení

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) požaduje po ministru dopravy Danu Ťokovi (nestraník za ANO) vysvětlení, proč zadal firmě Deloitte zakázku za 52 milionů Kč na poradenství s mýtným tendrem bez výběrového řízení. Zakázkou se zabývá rovněž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Ministerstvo dopravy se brání, že neporušilo zákon o veřejných zakázkách. „Jsme přesvědčeni, že se jednalo o zákonné využití uvedeného druhu zadávacího řízení,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Rozhodnutí zadat veřejnou zakázku bez výběrového řízení oznámil ministr Ťok mýtnému řídicímu výboru minulý týden s tím, že smlouva s dodavatelem je již podepsaná. Deloitte má s dosavadním provozovatelem mýtného systému společností Kapsch dojednat podmínky přechodu na nového provozovatele. 

Dalším úkolem poradce má být příprava tendru na další tříletý provoz mýtných bran. Rovněž má podle ministerstva dopravy úředníkům pomoci při zavedení jednotné evropské mýtné služby EETS, která má v budoucnu umožnit průjezd kamionů s jedinou palubní jednotkou všemi zeměmi EU a kterou po Česku dlouhodobě požaduje Evropská komise.

Podle poslance Jana Birkeho (ČSSD) ministerstvo dopravy během zasedání řídicího výboru dostatečně neuvedlo, proč poradenské služby nezadalo běžným výběrovým řízením. Ťok argumentoval nedostatkem času na otevřenou soutěž, což podle Birkeho naráží na skutečnost, že resort obdobné výběrové řízení na mýtného poradce zastavil už začátkem letošního roku.

Vybrané mýtné a náklady na provoz
Zdroj: ČT24

V původním tendru měla k vítězství nejblíže společnost Arthur D. Little, která požadovala 23 milionů korun, tedy přibližně polovinu hodnoty aktuálního rámcovému kontraktu s Deloitte. Podle Ťoka se ale tehdejší soutěž s nynějším obsahem prací poradce nedá měřit. Tendr byl údajně i špatně vypsán, pokud by soutěž nezastavilo ministerstvo, udělal by to ÚOHS, tvrdí ministr.

Po roce 2016 plánuje ministerstvo po tři roky využívat systém mýtných bran a současně připravit výběrové řízení na dlouhodobější správu mýta, ve kterém by uchazeči mohli využít šírší spektrum technologií. Na tomto tendru chce ministerstvo pracovat od konce příštího roku do června 2017.