Ťok slíbil Němcům dokončení dálnice D8 do konce příštího roku

Staví se přes dvacet let, blokovali ji ekologičtí aktivisté i sesuv půdy. Nyní česká vláda a s ní i ministr dopravy Dan Ťok počítají s dokončením dálnice D8 ke konci příštího roku. Na tento okamžik bedlivě čeká také sousední Německo - právě tamního ministra dopravy Alexandra Dobrindta dopoledne Ťok o termínu dostavby ujistil.

„Já jsem pana ministra informoval, že jsme udělali všechny kroky k tomu, abychom dálnici D8 dokončili před koncem roku 2016,“ řekl Ťok. Dostavby se přitom mimo Saska nemohou dočkat ani obyvatelé okolních vesnic v Česku. Nedostavěný úsek totiž denně objíždí na 20 tisíc aut.

Předloni v červnu hlína a kamení zavalily dálnici u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů. Dělníci v první fázi odtěžili desítky tisíc tun zeminy. Práce pokračují i na místech mimo sesuv, zajistit mají odvodnění svahu. ŘSD předpokládá, že druhá fáze sanace by měla skončit v polovině příštího roku.

Dálnice D8
Zdroj: Lidove noviny/Frantisek Vlcek/ISIFA

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba dvousetmetrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří. Trať se po dohodě Ústeckého kraje a ministerstva dopravy už obnovovat nebude.

Na trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů.

Připravuje se vysokorychlostní trať z Prahy do Berlína

Ťok také přesvědčoval sousedy o důležitosti vysokorychlostní tratě Praha - Drážďany - Berlín. Požádal, aby německý spolkový plán investic zahrnul modernizaci trasy kopírující Labe na německé straně, včetně budování dlouhého tunelu vedoucího do Česka. 

„Teď máme jednu z posledních šancí. Bohužel někteří z mých předchůdců dávali najevo, že nemáme zájem o vysokorychlostní tratě. Já si myslím, že to byla hrozná škoda,“ zmiňuje ministr.

Na české straně by měla vést tunely pod Krušnými horami. Hlavním argumentem pro její výstavbu je velmi vytížená současná trať v údolí Labe. Využívala by ji osobní i nákladní doprava. Vše je zatím ve fázi příprav. Dobrindt pozval k vypracování plánu také české dopravní experty.

Vysokorychlostní trať
Zdroj: ČT24

.

Spojnici německé a české metropole by mohl navíc doplnit chybějící uzel do Vídně. Od loňska totiž není v provozu souprava Vindobona. „Je to obchodní rozhodnutí Českých drah. Toto je vlak, který jezdil na základě komerční objednávky, a podle mých informací se to nevyplácelo, ale my budeme jednat o tom, aby se tento vlak vrátil,“ dodává Ťok.

Dalším pátečním tématem byla budoucí splavnost Labe. Už dvacet let se u Děčína chystá stavba obřího jezu, který by zvedl hladinu řeky o několik metrů. Umožní tak proplutí nákladních lodí po větší část roku. Zároveň německý ministr přizval české odborníky do pracovní skupiny projednávající spolkový plán dopravních cest. Podle Ťoka tím česká strana získá možnost německým partnerům snáze sdělit české argumenty u staveb, které jsou významné pro přepravní proudy z Česka.

Šéf dopravy: Chceme být hlavní spojnicí mezi Vídní a Berlínem (zdroj: ČT24)

"Já myslím, že se je podaří doladit. Německá strana chce dodržet podmínky v mezinárodních smlouvách, tedy splavnost 160 centimetrů. Naši rejdaři by samozřejmě rádi více. Na druhé straně se musíme podívat a zamést před vlastním prahem – například děčínský úsek ještě nemáme hotový," komentoval v ranním Studiu 6.

Problematika, se kterou by ale Dobrindt mohl chtít spíše poradit, je nasazení tzv. gigalinerů - tedy 25 metrů dlouhých kamionů. Podle spolkového ministra mají dva takové vozy nahradit tři klasické náklaďáky. Podle kritiků jde ale o zbytečný risk – podobné soupravy mají delší brzdnou dráhu. Po Česku jich v současnosti jezdí 17.

Ministři dopravy Česka a Německa spolu jednají pravidelně, jen letos se sešli už popáté. A vidět by se měli i na slavnostním otevření D8 v prosinci 2016.