Němečtí politici: Za dálnice by měly platit i linkové autobusy

Na jedné věci se politické strany v sousedním Německu shodnou – žádají zavedení dálničního mýtného pro linkové dálkové autobusy. Vláda i opozice si myslí, že je nepřípustné, aby autobusy byly po zpoplatnění dálnic pro osobní auta jediným druhem vozidla, který je od placení za užívání německých dálnic osvobozen. Televize n-tv nicméně uvedla, že tamní ministr dopravy Alexander Dobrindt zatím o mýtném pro autobusy nepřemýšlí.

„Je jen málo realistické, že by autobusy byly po zavedení mýtného pro osobní auta jedinými vozidly, které za užívání dálnic neplatí. Musíme proto najít způsob, jak do systému zpoplatnění dálnic zapojit i autobusovou branži,“ řekl bavorský zemský ministr dopravy Joachim Herrmann z Křesťanskosociální unie (CSU) v rozhovoru pro deník Süddeutsche Zeitung.

Zpoplatnění dálkových autobusů by podle všeho podpořila také sociální demokracie (SDP), která tvoří spolu s CSU a s Křesťanskodemokratickou unií (CDU) vládní koalici. „Po tom, co se v říjnu rozšíří mýtné pro nákladní vozidla i pro auta od 7,5 tuny, bude třeba do mýtného systému zapojit i ostatní vozidla této váhové kategorie. Je třeba, aby se mýtné vztahovalo na autobusy, a to včetně linkových,“ řekla Süddeutsche Zeitung Kirsten Lühmannová z SPD.

Systém výběru dálničních poplatků v Evropě
Zdroj: ČT24/ÚAMK/ČTK

A pro je i opozice. Televize n-tv totiž oslovila zástupce Zelených a Levice a všichni by zpoplatnění autobusů na německých dálnicích uvítali. Obě opoziční strany připomínají, že autobusy patří mezi velké znečišťovatele, co se týká jemného prachu, a že se kvůli své váze významnou měrou podílejí na poškozování dálnic, zejména mostů.

I když se tedy zdá, že němečtí politici napříč stranami souhlasí s mýtným pro linkové autobusy, jedna výjimka tu je. Proti je totiž samotný ministr dopravy Dobrindt.

"V této chvíli nemáme žádné plány na mýtné pro dálkové autobusy. Podle předchozího ujednání koalice se na tom nic nezmění až do příštích parlamentních voleb (které budou na podzim 2017)."
Alexander Dobrindt
německý ministr dopravy

Železničáři: Autobusy mají nespravedlivou výhodu

Zavedení mýtného pro autobusy ale podporují kromě politiků i němečtí železniční dopravci, zejména největší železniční společnost Deutsche Bahn. Podle železničních firem má totiž autobusová branže nespravedlivou výhodu - vlaky musí platit za opotřebování kolejí, zatímco autobusy žádný podobný poplatek neodvádějí.

Dálkové autobusy na vnitroněmeckých linkách jezdí teprve od roku 2013. Do té doby platila na dopravním trhu omezení, která měla chránit státního železničního dopravce Deutsche Bahn. Německá vláda opatření obhajovala mimo jiné tím, že železniční doprava je šetrnější k životnímu prostředí než autobusová.

Autobusová doprava ale nyní zažívá velký rozmach a přecházejí k ní cestující hlavně z železnice, protože cesty autobusem jsou zpravidla až o polovinu levnější než jízdenky na vlak na stejných trasách. Loni dálkové linkové autobusy přepravily v Německu 19 milionů cestujících, letos se očekává až 30 milionů.