Fiat Chrysler svolával auta k opravě. Teď mu hrozí pokuta

Washington - Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles poskytovala americkým regulátorům zavádějící informace o svolávání aut k opravě. Alespoň tak to vidí Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Podle šéfa úřadu Marka Rosekinda tak firmě hrozí pokuta za porušování bezpečnostních pravidel.

NHTSA automobilku obvinil, že ho o svolávání neinformovala včas a pravdivě. Problémy se získáváním informací prý měli rovněž majitelé svolávaných vozů. „Fiat Chrysler neinformoval majitele během požadovaných 60 dnů při sedmi svolávacích akcích,“ uvedl analytik NHTSA Joshua Neff při veřejném slyšení, které se zabývalo postupem automobilky při 23 svolávacích akcích zahrnující přes 11 milionů vozů.

„Svolávací akce ve velké většině případů souvisí s tím, že došlo k nějaké konstrukční chybě, nikoliv s tím, že nějaký dělník něco špatně namontoval,“ říká redaktor motoristické rubriky iDNES.cz Luděk Vokáč.

Vokáč: Vývoj aut se zrychluje, není čas zkoušet každý detail (zdroj: ČT24)

Podle NHTSA automobilka postupovala příliš pomalu i v případě vážných závad, s nimiž jsou spojována úmrtí a zranění. Úřad poukázal podle agentury AP i na další pochybení, například na špatně provedenou opravu svolávaných vozů.

Praxe je praxe a testování ji nenahradí

Automobilky v současnosti nemají čas vyzkoušet úplně každý detail, protože vývojový cyklus vozů se zrychluje. „Zkouší se stovky nebo tisíce variant různých řešení, simulují se procesy stárnutí a tak dále, ale praxi nelze během testování vozu stoprocentně napodobit. Určitě tam je prostor pro to, aby se stala chyba,“ uvedl Vokáč. Spoustu komponent si navíc automobilky nevyrábějí samy, ale dodávají jim je externí firmy.

  • Fiat Chrysler přiznal, že jeho svolávací procedury mají nedostatky, a slíbil jejich zlepšení. „Učíme se ze svých chyb,“ prohlásil viceprezident firmy Scott Kunselman, který má na starosti bezpečnost vozů a dodržování regulačních pravidel v Severní Americe.

Svolávací akce představují pro výrobce aut značné náklady navíc. Přesto se ale většinou podle Vokáče snaží být zodpovědné. „Čím lépe svolávací akci zvládnou, tím lépe budou vypadat v očích svých zákazníků,“ dodává. V České republice k velkým svolávacím akcím z důvodu bezpečnosti zatím nedošlo. Většinou jde pouze o desítky aut a vše probíhá relativně v tichosti.