Šéf Hartmann Andreas Joehle: Jeden zdravotnický trh, ale různý zákazník

Zdravotnický trh se v posledních letech výrazně proměnil, hlavně díky moderním technologiím a novým přístupům. Firmy se ale musí přizpůsobovat potřebám svých zákazníků a často hledat nové léčebné postupy. A také být důslednější ve spolupráci s pojišťovnami i samotnými pacienty, soudí Andreas Joehle, generální ředitel firmy a předseda představenstva společnosti Hartmann, předního světového výrobce zdravotnických prostředků a hygienických výrobků.

Joehle: Jeden trh, různý zákazník (zdroj: ČT24)

„Trh se zdravotními potřebami se dramaticky změnil. Když se podíváte na vývoj IT systémů, záznam dat a jejich transparentnost, tak máme mnohem detailnější údaje o poskytování péče. To vše vede k většímu přehledu, jak v budoucnu řešit zdravotní problémy. Co se však nezměnilo, je to, že máme stále víc nemocí, které chceme léčit, a mnoho lidí, kteří chtějí zvyšovat kvalitu léčby, s ohledem na peníze, samozřejmě předat,“ konstatuje generální ředitel firmy Hartmann Andreas Joehle.

Firma Hartmann má v Česku tři továrny a pracuje v nich deset procent zaměstnanců společnosti. Společnost prodává své výrobky do víc než stovky zemí. Střední Evropu, respektive východoevropský trh, Hartmann považuje pro svůj byznys za klíčový. „Zásadní je, že Česko je pro nás klíčovou zemí. Osmdesát procent toho, co na světě prodáme, pochází z českých továren. Takže pro nás je česká výroba velmi důležitá. A víc než tisícovka našich českých zaměstnanců je pro nás nedílnou součástí našich celosvětových obchodů, nejen v České republice,“ říká generální ředitel firmy Andreas Joehle.

Největší výzvy a příležitosti v oblasti zdravotní péče v příštích pěti až deseti letech jsou podle Joehleho známy už nyní. Jsou dány demografickým vývojem. Dá se totiž předpokládat, že až bude někomu osmdesát let, pravděpodobně bude mít zdravotní problémy. Populace stárne, ale zároveň se lidé dožívají vyššího věku, který chtějí trávit čím dál tím aktivněji. „Ženeme před sebou obrovskou vlnu. Je třeba si rozmyslet, jak postupovat, a nabídnout řešení. Je třeba spolupracovat. To zejména znamená kooperaci vlád s pojišťovnami, zdravotnickými firmami a pacienty. Stojí před námi velký úkol. Zachovat stejnou péči do budoucna bez výraznějších nákladů,“ vysvětluje Joehle.

  •  „Musíte investovat teď, abyste měli budoucnost. Nemůžete čekat, až za vámi přijde východoevropský trh sám. Je to dlouhodobá spolupráce, dlouhodobé partnerství,“ konstatuje generální ředitel firmy Hartmann Andreas Joehle.
Hartmann Rico v Česku
Zdroj: David Taneček/ČTK

Ačkoliv jde o jeden zdravotnický trh, rozdíly mezi asijským, evropským nebo americkým zákazníkem jsou podle generálního ředitele firmy obrovské. Hartmann rozlišuje dva druhy produktů. Na straně jedné stojí celosvětově prodávané výrobky, tedy takové, které lze používat ve více zemích. A na straně druhé ty, kde v různých zemích mají odlišné potřeby. Společnost se tak sice snaží orientovat na výrobu globálně úspěšných produktů, ale zároveň musí být flexibilní i pro lokální trhy.

„Pevně věřím, že můžete sjednotit věci, které mají smysl. Můžete centralizovat produkci, můžete centralizovat komunikační aktivity, ale byznys zůstává v dané lokalitě. Z tohoto hlediska si musíme důsledně všímat toho, co se děje v jednotlivých zemích. A to samé platí pro zákazníky. Čili zprávy, které přichází z trhu, tvoří vaši strategii. A to, co vám připadá skvělé, nemusí být zdaleka tak dobré pro zákazníka,“ vysvětluje Joehle. A dodává: „Chceme dělat světový byznys. To ale neznamená mít dobrá čísla. Znamená to, že pokud má zákazník problém, jsme schopni mu pomoci. To je pro mě byznys.“

Jak si vede Hartmann v Česku

Historie společnosti HARTMANN - RICO, a. s., v Česku se datuje od prosince roku 1991. Do tehdejšího podniku Rico Veverská Bítýška vstoupil přední světový výrobce zdravotnických prostředků a hygienických výrobků – společnost Paul HARTMANN. Za deset let svého působení se HARTMANN - RICO, a. s., stal největším českým výrobcem ve svém oboru, jedním z nejvýznamnějších distributorů a rovněž význačným exportérem.

Od roku 1993 dokázala společnost HARTMANN - RICO, a. s., zvýšit svůj obrat více než pětinásobně. Export, především na trhy západní Evropy, vzrostl téměř dvacetinásobně a v posledních letech dosáhl bezmála dvě a půl miliardy korun. Počet pracovníků přitom narostl o pouhou třetinu.