Polsko ve velkém opravuje silnice a železnice, na zakázky se těší i Češi

Varšava – Polsko dostane z evropských fondů 80 miliard eur (více než 2 biliony korun), aby v příštích šesti letech opravilo silnice a železnice. Šanci přitom severní sousedé dávají i zahraničním stavebním firmám včetně českých.

Polsko se chystá masivně investovat do obnovy silnic a železnic (zdroj: ČT24)

Polsko chce v letech 2014 až 2020 do dopravní infrastruktury investovat rekordních 80 miliard eur; už loni se podařilo prostavět více než 5 miliard, letos to má být dalších 3,7 miliardy. Vnitřní problémy domácích stavebních firem přitom nahrávají zahraniční konkurenci, české firmy nevyjímaje. „Určitě je tady velký prostor pro zkušené české firmy, které už mají něco za sebou,“ říká stavební expert Lukasz Bernatowicz.

Jednou z nich by mohl být i Metrostav. Ten ve Varšavě za několik měsíců dokončí kompletní rekonstrukci mostu generála Grota-Roweckého. Zhruba pětikilometrový úsek patří k nejdůležitějším dopravním tepnám ve městě – za plného provozu jím projede až 100 000 aut denně.

Pro tuzemskou firmu je to první polská zakázka, na které jí hodně záleží. Stavaři doufají, že pokud bude projekt za 5 miliard korun úspěšný, zajistí jim v Polsku další kontrakty. „Polsko je vnímané jako staveniště Evropy a je velice atraktivní pro všechny velké zahraniční firmy,“ vysvětlil Radim Čáp z Metrostavu.

Polské investice do dopravní infrastruktury
Zdroj: ČT24

Výrazné finanční injekce dostává také polská železnice – opravy kolejí mají být dokonce v příštích letech prioritou. Státní dráhy ovšem zatím moc zahraničních firem nepřilákaly. „Po první vlně modernizace železniční sítě se snad objeví víc zahraničních firem se zájmem o náš trh,“ doufá ekonom Adrian Furgalski.

Polští analytici nicméně očekávání krotí, protože boj o velké stavební peníze je ostrý a nemilosrdný. Přesvědčila se o tom třeba česko-německá firma Bögl & Krýsl. Po velkých zakázkách kolem fotbalového mistroství Evropy 2012 přišly tvrdé spory se zadavateli. Problémům se podnik nevyhnul ani v Česku, kde je spojován zejména s pádem mostní konstrukce na železniční trať ve Studénce, při kterém v roce 2008 zahynulo osm lidí. Tehdy působil Bögl & Krýsl v roli subdodavatele pro společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava.