Čína staví tunel, který se má stát křižovatkou Hedvábné stezky 21. století

Jün-nan - Projekt propojení největšího světadílu světa železnicí je opět blíže svému uskutečnění. Čína staví tunel, který se stane rozcestím na trasách do Laosu a Vietnamu. Stavba navazuje na Transasijskou magistrálu, jediný komplexní železniční systém ve východní Asii. Cílem je napomoci ekonomickému a sociálnímu rozvoji zaostalejších regionů východní Asie.

Stavba tunelu v čínské provincii Jün-nan (zdroj: ČT24)

Tunel v provincii Jün-nan na jihozápadě Číny je křižovatkou Hedvábné stezky 21. století. Nejlidnatější země světa se snaží sblížit se svými sousedy. „Tunel může propojit Hedvábnou stezku na severu s Tichým a Indickým oceánem na jižním pobřeží a ekonomický pás okolo řeky Chuang-che na východě s Bangladéší, Čínou, Indií a Myanmarem na západě,“ vysvětluje hlavní inženýr Wang Keng-ťie.

Projekt Transasisjké magistrály vznikl už v šedesátých letech. Výstavbu ale zatím brzdily technické problémy a nedostatečné investice. Její vznik by pomohl hlavně zaostalým regionům východní Asie. „Země v regionu se stále rozvíjí. Jsou Číně podobné, ale jejich infrastruktura je míň vyspělá. Rozvoj dopravy je praktickou a rozumnou cestou k podpoře ekonomiky a sociálního vývoje,“ říká výzkumný pracovník Národní rozvojové a reformní komise Liou Pin.

Transasijská železnice má do budoucna propojit 28 zemí v Asii a Evropě. Celkem má měřit asi 80 000 kilometrů.