Mělo se rekordně stavět. Dopravní projekty se ale zpožďují

Praha – Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury se opět nedaří plnit. Jen letos se nestihnou zahájit stavby za 60 miliard korun. Vyplývá to z dokumentu, který zítra předloží vládě ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO). V letošním roce přitom měla jít na dopravní stavby rekordní suma.

Předkládat pravidelně harmonogram stavby silnic, železnic a vodních cest nařídil kabinet loni Ťokovu předchůdci Antonínu Prachařovi (ANO). Bývalý ministr čelil kritice, že se stavba zejména silnic a dálnic v Česku prakticky zastavila. Slíbil proto v letech 2014 až 2016 rozjet stavby za více než 230 miliard korun. Opozice už tehdy plán kritizovala jako příliš ambiciózní (více zde).

Aktualizovaná verze harmonogramu počítá s částkou 200 miliard korun. Zahájení značného množství projektů (celkem za zhruba 60 miliard) se navíc přesunulo z letošního roku do toho příštího. Místo původně avizovaných staveb za 114 miliard korun se tak letos začne s výstavbou projektů za necelých 54 miliard korun.

Mezi nejčastější příčiny přesunu patří podle ministerstva dopravy problémy při výkupu pozemků a průtahy ve výběrovém řízení. Ty jsou často způsobeny odvoláváním neúspěšných uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Pro nás je hlavní, abychom v tom období stihli ty stavby rozjet. Nejde o to, v jakém měsíci přesně,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Dopravní projekty se zpožďují, přiznalo ministerstvo (zdroj: ČT24)

„Česká republika bohužel vnímá výstavbu dálniční sítě jako nákladovou položku, zatímco ve světě je vnímána dálniční, silniční a železniční infrastruktura jako přínos,“ podotkl prorektor ČVUT a dopravní expert Petr Moos. V zahraničí je podle něj personální obsazení a management ministerstev mnohem stabilnější než v tuzemsku. „A tak příprava projektů i jejich financování je podstatně snazší a koncepčnější,“ poukázal Moos. Časté střídání tuzemských ministrů (za posledních deset let je ve funkci už jedenáctý) pak vede k tomu, že se neustále obměňují koncepce i lidé, a proto se výstavba zpožďuje.

A právě zpožďování výstavby dopravní infrastruktury bylo jedním z hlavních důvodů, proč bývalý ministr Antonín Prachař úřad opustil. Dohled nad výstavbou silnic a železnic se následně stal hlavním úkolem Dana Ťoka, který vede resort od loňského prosince (více o problémech v resortu dopravy zde).