Německé mýto: Na pár dní se bude platit podle emisí vozu

Berlín - Krátkodobé poplatky za používání německých dálnic pro osobní auta se nejspíše budou odvíjet podle ekologické náročnosti vozu. V noci na dnešek se na tom dohodly vládní strany, píše deník Handelsblatt. Dosavadní návrh počítal s pevnou výší u poplatků za několikadenní mýtné. Jenže to kritizovala Evropská komise, protože u aut s malým motorem by toto mýto bylo neúměrně vysoké ve srovnání s ročním.

Původně měl desetidenní poplatek pro osobní auta činit deset eur (275 korun) a dvouměsíční 22 eur (600 korun). Vládní konzervativci a socialisté se však nyní dohodli na tom, že podle ekologické náročnosti vozu bude desetidenní poplatek od pěti do 15 eur (od 140 do 410 korun) a dvouměsíční od 16 do 30 eur (od 440 do 820 korun).

Cenu mýta určí množství výfukových škodlivin i objem motoru

Emise výfukových plynů pak budou určovat i cenu za roční mýtné. Poplatek se v závislosti na objemu a typu motoru a stáří vozu bude pohybovat mezi 24 a 130 eury (660 a 3550 korun). Na rozdíl od českého systému by si řidiči nelepili na sklo krátkodobé ani roční dálniční známky, zaplacení by elektronicky kontrolovaly mýtné brány podle registrační značky vozidla.

Současná úprava má jít na ruku Evropské komisi. Její dřívější kritika směřovala k tomu, že pro vozy s malým benzinovým motorem jsou krátkodobé poplatky neúměrně drahé ve srovnání s ročním. Komise v minulosti prosazovala, aby cena krátkodobé známky činila zhruba osminu ceny roční známky.

Německé euro
Zdroj: ISIFA/Thinkstock/iStockphoto

Navíc Evropská komise, stejně jako některé země Unie, kritizovala i skutečnost, že se německým řidičům o cenu ročního poplatku sníží výše daně z vlastnictví motorového vozidla. Zpoplatnění německých dálnic by tak dopadlo pouze na zahraniční řidiče, což je podle některých odborníků v rozporu s evropským zákazem diskriminace na základě státní příslušnosti.

Německo plánuje dálniční mýtné zavést od roku 2016. Ministerstvo dopravy pak očekává, že by mýtné mělo vynést zhruba 500 milionů eur (13,7 miliardy korun) ročně. Podle deníku Handelsblatt není vyloučeno, že Spolkový sněm návrh zákona schválí už tento týden, i když v oficiálním programu jednání této komory německého parlamentu zatím není příslušný bod zařazen.