Ťok: Za prodloužení smlouvy Kapschi budeme chtít slevu

Ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO) bude po rakouské společnosti Kapsch za prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému požadovat slevu. Věří, že se mu podaří dohodnout spolupráci při předání systému. Přestože by ministerstvo chtělo nového provozovatele mýta stihnout vysoutěžit do konce roku 2016, úspěch tendru do této doby není jistý.

Ministerstvo dopravy chce před soutěží umožnit zájemcům, aby se rozhodli, zda budou mít zájem o využití stávajícího systému. To je však podle ministra Dana Ťoka problém. „Potřebujeme umožnit příštím soutěžícím, aby se seznámili se systémem, rozhodli se, jestli ho použijí nebo nepoužijí, protože to chceme v soutěži takto vypsat. Smlouva nám to dnes neumožňuje,“ vysvětlil Ťok. Podle něj je právě nynější jednání o prodloužení smlouvy ideální příležitostí pro žádání slevy.

Podle dopravního experta opoziční TOP 09 Františka Laudáta se ale ministerstvo spíše zdržuje. Neočekává totiž, že by Kapsch byl ochoten se státem vyjednávat o přístupu ke svým branám. „To by museli být nečekaně velkorysí. Já bych šel cestou zcela jinou. Předložil bych projekt, které komunikace chci zpoplatnit a vypsal otevřenou soutěž: Nabídněte systémy, které chcete, je jedno, jak to uděláte, jaké budou vaše marže,“ řekl František Laudát, podle kterého by „schopnému ministrovi mělo stačit sedm měsíců na kompletní soutěž včetně vyhodnocení a až devět měsíců na případné odvolávky“.

Bude nové mýto levnější?

Ministerstvo plánuje po prohlídce stávající technologie vypsat výběrové řízení na technologicky neutrální tendr na desetileté období, kdy nebude podmínkou používat současný systém, pokud bude dodavatel schopný poskytnout levnější variantu.

Konsorcium, které ovládá firma Kapsch, si za osm let provozu mýta přišlo na skoro 13 miliard. Návrh ministerstva dopravy ovšem počítá s tím, že se částky na provoz ještě navýší. „Pan ministr do vlády předkládá materiál, který naprosto postrádá analytické výstupy… Třeba Rakousko bude instalovat nový mýtný systém po roce 2018 a už dnes vypisuje tendr,“ varuje prorektor Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Podle bývalého ministra dopravy a předsedy poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjury si nyní ministerstvo kupuje čas. „Myslím, že by se to mělo dělat opačně - dělat všechno pro to, aby se tendr vypsal a aby proběhl včas,“ říká.

Firma Kapsch umořila všechny náklady na pořízení sítě mýtných bran a prodloužení smlouvy by obsahovalo jen variabilní náklady na provoz. Ministr už údajně o slevě jednal s ředitelem tuzemského Kapsche Karlem Feixem, který slevu podmínil souhlasem majitele společnosti.

Resort dopravy už dříve prohlašoval, že kvůli nedostatku času plánuje společnosti Kapsch, která systém provozuje nyní, prodloužit smlouvu až o dva roky. Sám Ťok pak začátkem března řekl, že po určitou přechodnou dobu, asi jeden až dva roky, nejspíš budou muset současný a nový provozovatel mýtného systému spolupracovat. 

Ve výběru provozovatele kamionového mýtného tlačí Českou republiku čas, současná smlouva totiž vyprší už na konci příštího roku. Ťok očekával, že se mu podaří dosáhnout toho, aby stát z vybraných peněz dostal větší díl než nyní.

MÝTO V ČESKU

  • Stát v roce 2006 uzavíral s Kapschem jak smlouvu o dodávce, tak i smlouvu o službách. 
  • Druhá smlouva obsahovala převod licenčních práv umožňujících systém provozovat a měnit na Kapsch s tím, že Kapsch tato práva státu předá zpět ke dni zániku smlouvy, tedy ke konci roku 2016.
  • Vloni stát za provoz systému společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zaplatil podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 2,15 miliardy korun z celkového výběru 8,7 miliardy. Důvodem, proč nyní stát s Kapschem o prodloužení smlouvy jedná, je podle Ťoka obava z výpadku příjmů, které z mýtného má.
  • Kapsch v tuzemsku provozuje mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007.