Návrh řešení mýtného má Ťok předložit do dvou týdnů

Praha – Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) má do čtrnácti dnů vládě předložit návrh, jak dále postupovat ve věci vyhlášení tendru na výběr kamionového mýtného. Po jednání koaliční rady to uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Příprava obřího tendru nabrala v poslední době výrazné zpoždění. Současnému provozovateli, kterým je rakouská společnost Kapsch, smlouva vyprší na konci roku 2016.

Vláda chce podle Sobotky otevřený tendr. „Teď se hledá rozumné technické řešení,“ upřesnil šéf kabinetu. Urychlené řešení soutěže na mýtné bylo jedním z hlavních úkolů, kterými premiér Ťoka pověřil při jeho jmenování do funkce loni v prosinci.

Česko má na výběr provozovatele mýtného systému necelé dva roky (podle Ťoka přitom takový proces trvá například v Rakousku až čtyři roky). Nový systém by měl být technologicky neutrální. „Je tady jeden problém, a to je stávající smlouva se stávajícím provozovatelem, která úplně nepočítá s tím, že skončí a úplně nepočítá s tím, že by se dělala nějaká koordinace s novým provozovatelem mýta, který vyjde ze soutěže. Budeme se muset bavit o tom, jak tento rozpor vyřešit,“ nastínil ministr dopravy.

Ministerská pracovní skupina počátkem letošního roku nahradila takzvaného mýtného manažera. Toho ministerstvo dopravy po rok trvající soutěži nakonec nevybralo a tendr na mýtného poradce zrušilo. Na skutečnost, že zpožděnou přípravu tendru už nebude možné dohnat, poukazují dopravní experti dlouhodobě.

Opoziční ODS tvrdí, že vláda selhala. Výběrové řízení se podle občanských demokratů vzhledem ke zpoždění nedokončí včas. „Už je to dvacet měsíců, co naše vláda odešla. A myslím si, že kdybychom ten čas dostali, tak už by ten tendr byl skoro hotový,“ konstatoval předseda poslanců ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Kritiku, že tendr měl začít připravovat už kabinet Petra Nečase (ODS), odmítl.

Zbyněk Stanjura hostem Událostí, komentářů (zdroj: ČT24)

Mýtný systém pokrývá zhruba 1 300 kilometrů dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrů silnic první třídy. Jeho provozovatelem je rakouská firma Kapsch, která získala desetiletý kontrakt pro období 2007 až 2016. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent.