Letový provoz na českém nebi se od roku 2000 víc než zdvojnásobil

Praha - Provoz letadel nad územím České republiky narostl od počátku století na více než dvojnásobek. Zatímco v roce 2000 přes české území přelétlo 308.000 letadel, letos to bude 635.000. Vyplývá to z aktuálních údajů Řízení letového provozu. Strmý růst z posledních let však postupně ztrácí na dynamice a přesouvá se dále do východní Evropy.

Nejvíce, o 22 procent na 565.000 letadel, se provoz navýšil v roce 2004. Evropský průměr se přitom v té době pohyboval mezi čtyřmi a pěti procenty. Mluvčí ŘLP Richard Klíma to zdůvodňuje především nástupem nízkonákladových leteckých společností v regionu střední Evropy, malou mírou zpoždění nad českým územím a nízkými přeletovými poplatky. Ceny přilákaly aerolinie, které by normálně volily kratší trasu.

„Od roku 2005 se nárůst provozu v českém vzdušném prostoru snížil a postupně začal kopírovat evropský průměr,“ řekl Klíma. Může za to především vysoká cena leteckého paliva, která začala převažovat nad benefity z nízkých přeletových poplatků. „Logickým důsledkem je návrat leteckých dopravců na nejkratší tratě,“ řekl Klíma.

Přesto ŘLP očekává, že letadel bude na českém nebi stále více. V roce 2008 půjde o 650.000 přelétajících strojů, v roce 2009 ještě o 15.000 více. „Z provedených prognóz vyplývá, že meziroční nárůst letového provozu můžeme očekávat i v letech následujících,“ řekl Klíma. Česká republika je podle něj díky své pozici pro aerolinie přitažlivá, protože tvoří přirozenou spojnici mezi východní a západní Evropou.

Podobnou dynamiku leteckého provozu (osm až deset procent), jakou měla Česká republika před několika lety, dnes zažívají země ve východní Evropě, především Ukrajina, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko a Lotyšsko. „Jde o přirozený přesun a vyrovnávání nárůstu objemu provozu, který probíhal v minulých letech v Evropě střední a ještě předtím v Evropě západní,“ řekl Klíma.

Ekonomické přínosy pro Českou republiku z rostoucího provozu jsou podle Klímy dvojího druhu. V širším evropském pohledu podporuje český růst evropskou ekonomiku v oblasti pohybu zboží a osob, což přispívá k dalšímu růstu evropského HDP. V užším, českém pojetí, ŘLP vytváří zisk, platí daně a přispívá na budování letecké infrastruktury. „Tím vytváří předpoklady pro zvyšování kapacity a kvality služeb,“ dodal Klíma.

Loni státní podnik Řízení letového provozu utržil 2,8 miliardy korun a hospodařil s čistým ziskem 160 milionů Kč. Letos vedení očekává výdělek 250 milionů korun. Zisk však nemůže růst donekonečna, neboť je administrativně omezen na „přiměřenou míru“.

Od ledna podnik také sníží cenu za traťové navigační služby, výpadek by však měla nahradit právě vyšší hustota provozu. Při přeletu českého území zaplatí dopravci od nového roku za přeletovou jednotku, která zohledňuje vzdálenost a hmotnost letadla, 41,27 eura (1100 Kč) oproti současným 43,58 eura (1170 Kč). I přes pokles jde o druhou nejvyšší cenu od roku 2000.

Za 400kilometrový let nad Českou republikou dnes platí nejběžnější Boeing 737 celkem 6000 korun, nová cena je o 800 korun nižší. Jedno z největších dopravních letadel, Boeing 747 Jumbo, platí za stejnou vzdálenost 15.000 Kč, po snížení poplatku zaplatí 12.800 korun. Poplatky ŘLP jsou nastaveny tak, aby zvýhodňovaly velká letadla.

Kromě tranzitních letů navádějí dispečeři ŘLP letadla na přistání na letištích s mezinárodním provozem, v Praze - Ruzyni, Brně - Tuřanech, Ostravě - Mošnově a v Karlových Varech. I tady provoz každoročně roste. Na čtyřech letištích loni přistálo nebo odstartovalo 216.833 letadel. Nejhustší provoz je na letišti v Praze. Největším zákazníkem ŘLP při přeletech ČR je německá Lufthansa, přibližovací služby na letištích nejvíce využívají ČSA.