Automobilky stále více přesouvají výrobu do Ruska a Číny

Čína/Rusko – Automobilové trhy na Východě zažívají boom. Pozornost výrobců se soustředí hlavně na Čínu a Rusko. PSA a Mitsubishi už oznámily stavbu továrny v Rusku a v Číně zase roste silná konkurence zahraničním výrobcům v podobě fúze dvou největších čínských automobilek.

Své síly pro větší konkurenceschopnost západním firmám, které prodávají většinu aut, spojily dvě čínská automobilky automobilky Shanghai Automotive a Nankiny. Společně by měly vyrábět až 2 miliony aut ročně z celkových pěti, které se letos v Číně prodají.  „Globalizace je na postupu i v Číně a pochopitelně čínské automobilky si uvědomují, že pokud chtějí zvýšit své tržní podíly, je toto asi jediná cesta, která jim zbývá,“ domnívá se Martin Růžek ze společnosti Autohit.
    
Nejen Čína je ale pro automobilky zajímavá, v poslední době se stále více zaměřují i na Rusko. To se má stát do roku 2011 druhým největším automobilovým evropským trhem, hned po Německu.. V ruské Kaluze postaví novou továrnu francouzský koncern PSA, vyrábět by tam měl až 300 tisíc aut ročně. Podobné plány má i japonské Mitsubishi. Právě v Kaluze se od listopadu vyrábějí i české Škodovky. Každá významnější světová  značka má v Rušku své výrobní nebo montážní závody. „Pro všechny automobilky je ruský trh ten, kde se bude rozhodovat o úspěchu, a pro dosažení úspěchu je nutné také v Rusku vyrábět,“ vysvětluje Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto.
     
    
Podíl domácích značek na ruském trhu naopak  klesá, letos už pod 50 procent. V prosinci navíc čtvrtinu v největší ruské automobilce AvtoVaz získal francouzský Renault.