GM nebude znovu usilovat o prvenství mezi automobilkami

Detroit/Frankfurt/Praha - Americká automobilka General Motors nemá v úmyslu zvyšovat investice jen proto, aby se znovu stala největším výrobcem automobilů na světě. Místo toho se chce zaměřit na kvalitu výrobků. GM podle předběžných údajů loni vystřídala v prvenství mezi světovými výrobci aut japonská společnost Toyota Motor.

Výrobní ředitel Bob Lutz v rozhovoru s německým časopisem Automobilwoche řekl, že General Motors nevynaloží jediný dolar na to, aby byl jedničkou na trhu. „Kvalita výrobků, pověst firmy a zisk pro akcionáře jsou důležitější cíle než první pozice z hlediska objemu výroby,“ zdůraznil.

Toyota minulý týden uvedla, že loni zvýšila v celém světě prodej zhruba o šest procent na 9,37 milionu automobilů. Z těchto čísel je téměř jisté, že prodala víc automobilů než General Motors, který byl největším výrobcem aut na světě několik desítek let.

General Motors se snaží šetřit a vyjednat s odbory příznivější podmínky, aby nemusel platit příliš vysoké výslužné a náklady na zdravotní péči bývalým zaměstnancům. Nutnost platit tyto částky je jednou z hlavních příčin vysokých ztrát, s nimiž se automobilka potýká. Další možnosti úspor chce výrobce hledat i přesto, že se mu v letech 2005 až 2007 podařilo snížit strukturální náklady o 9 miliard dolarů.

Lutz oznámil, že ze současné pozice nehodlá odejít, dokud nebude hotov vývoj nového hybridního vozu Chevrolet Volt. Ten by se měl na trhu objevit v roce 2011. Toyota již podobný vůz vyrábí více než deset let.