Průzkum: Polovina Čechů vyhledává ekologicky šetrné výrobky

Praha - Téměř polovina Čechů vědomě vyhledává výrobky, které nepoškozují životní prostředí. Vodou a elektrickou energií se pak cíleně snaží šetřit 71 procent obyvatel ČR. Vyplývá to z pravidelného marketingového průzkumu společnosti Median.

„Z našeho pohledu jde o pozitivní vývoj. To, že se polovina českých spotřebitelů chová vědomě ekologicky, je krok kupředu,“ řekl Juraj Krivošík ze Střediska pro efektivní využívání energie SEVEn, které ČTK výsledky výzkumu poskytlo. Výrobky šetrné k životnímu prostředí vyhledává podle průzkumu 48 procent lidí, dalších 35 procent odpovědělo „ani ano ani ne“.

Lidé šetří vodou a elektrickou energií především z ekonomických důvodů, uvedl odborník na marketing a ekologii Jan König. „I tak ale v důsledku přispívají ke zlepšení stavu životního prostředí,“ dodal.

Energie v posledních letech vytrvale zdražují, výrazně rychleji než celková inflace. Na letošek se například zvedly ceny elektřiny pro domácnosti o více než devět procent.

Nejjednodušší cesta k úsporám energie vede přes důsledné vypínání elektrických spotřebičů. Pohotovostní, tzv. stand-by režim přístrojů totiž stojí průměrnou domácnost ročně více než tisíc korun.

Nezanedbatelné úspory může přinést rovněž používání energeticky úsporných světelných zdrojů. „Přibližně stokorunová investice do jedné 23wattové zářivky (nahrazující klasickou 100wattovou žárovku) se do půl roku vrátí a do roka lze v domácnosti ušetřit až několik tisíc korun na elektrické energii,“ řekl Krivošík.

Vyšším výdajům za energie se mohou domácnosti vyhnout například zateplením fasády, výměnou starých oken či zefektivněním vytápění a ohřevu vody. Takový zásah si vyžádá vyšší počáteční investice, je proto vhodné jej nejprve konzultovat s odborníky.

Cílem Evropské unie je dosáhnout do roku 2020 prostřednictvím aktivit spojených s energetickou efektivností snížení spotřeby energií o pětinu. Evropská komise odhaduje, že celkový potenciál úspor energií je u rodinných domů 27 procent, u administrativních budov 30 procent, v dopravě 26 procent a ve výrobním průmyslu 25 procent.

Použitá data pocházejí z loňské druhé a třetí etapy rozsáhlého marketingového výzkumu společnosti Median, během nichž agentura oslovila zhruba 8800 respondentů.