Inzerenti přesto přicházejí o zisky. Na vině jsou televize, které koncem října ohlásily zdražení reklamy na příští rok. Nova a Prima ceny zvýší o pětinu, Česká televize o 15 procent. „Televizím v České republice se podařilo plně využít nekonkurenční situaci, která v dané chvíli funguje, a dokázaly zvýšit cenovou hladinu a přimět inzerenty, aby k nim směřovalo více peněz,“ dodává Štěpán Wolde z ARBOmedia.
Pokud prezident republiky podepíše novelu mediálních zákonů souvisejících s digitalizací, vstoupí v příštím roce na český trh nové stanice. Podle Woldeho však digitalizace reálný vliv na množství peněz směřovaných inzerenty do médií v příštím roce mít nebude. Inzerenti totiž rozdělují peníze na konci a na přelomu roku a ty televize, které přijdou, začnou vysílat až během roku, vysvětlil.
Druhým nejsilnějším sektorem mediálního trhu je tisk, který se dostal pod tlak televizí. V objemu reklamních investic překvapivě ztratila silná média jako Mladá fronta Dnes nebo Blesk. „My čekáme, že v příštím roce si ten letošní pokles vynahradí a dostanou se bezpečně na úroveň roku 2006,“ dodává Wolde. Očekávat se dá také pokles reklamy v rádiích. Naopak investice do reklamy na internetu se meziročně podle předpokladů zvýší o 26,9 procenta, což je ze všech typů médií nejstrmější nárůst. Odhaduje se, že zadavatelé reklamy na web letos vloží 1,02 miliardy korun.
Na vývoji mediálního trhu se v příštím roce projeví i pravděpodobné zhoršení ekonomického růstu zapříčiněné daňovou reformou a zvýšením cen potravin. Naopak se chystají mediálně zajímavé události, jako fotbalové Euro nebo olympiáda.
Jakub Musil