Německé automobilky pracují na vývoji aut na vodíkový pohon

Frankfurt - Automobilky čelí stále většímu tlaku kvůli snižování emisí. Řešením do budoucna má být vodík - z výfuků totiž vychází jen neškodná vodní pára. Na trh se ale taková auta dostanou zhruba až za 15 let.

Vodíkový Mercedes na jednu nádrž ujede 170 kilometrů, za dva roky to ale má být už 400 kilometrů. Energii elektromotoru dodává vodík. „Smísí se se vzduchem, následná reakce pak vytvoří elektrickou energii, ta se uloží v bateriích a zásobuje elektromotor,“ popisuje průběh procesu Jürgen Friedrich, vedoucí oddělení vodíkového pohonu Daimler.

Konkurenční BMW šlo jinou cestou. Normální benzínový motor přestavělo na vodíkový pohon. Auto ujede na vodík 200 kilometrů, má ale i benzínovou nádrž, která vydrží dalších 500 kilometrů. Z výfuku vychází jen horká vodní pára. „Během jízdy nepoznáte žádný rozdíl, i výkon je stejný, ať jedete na vodík, nebo benzín,“ konstatuje Norman Romeike z BMW.

BMW je prvním vodíkovým autem, které se dostalo na trh. Jedno auto vyjde na několik milionů eur a zatím jich po světě jezdí stovka. Luxusní vozy firma pronajímá prominentům, politikům a lidem z průmyslu.

Auta jezdící na vodík nevydávají žádný hluk, ani emise. Jediný zvuk občas vydává vzduchový kompresor, protože palivový článek potřebuje kyslík, který se nabírá zvenčí právě pomocí kompresoru. Nulové emise vodíkových aut ale nejsou zadarmo. Výroba a skladování vodíku jsou totiž energeticky velmi náročné a drahé. Michal Štengl z časopisu Autotip k tomu říká: „Problém je, že vodík se dnes vyrábí buď ze zemního plynu, nebo elektrolýzou vody, a k tomu je zapotřebí velké množství energie. Dalším problémem vodíku je jeho skladování, protože buď se skladuje pod vysokým tlakem, nebo v kapalné formě při –250°C.“ Kromě toho je také nedostatek vodíkových pump, například po celém Německu jich je pouze šest.

Masové rozšíření vodíkových aut je proto v současnosti prakticky nemožné. Na řešení budou muset spolupracovat vlády, automobilky i ropné firmy. Nejdůležitější ale bude zlevnit vodíkovou technologii tak, aby se mohla vyrábět a prodávat ve velkých sériích, což ale bude zřejmě až po roce 2020.