Sto dolarů za barel ropy zhroucení ekonomiky nezpůsobí

Praha – Ceny ropy na světových trzích lámou rekordy. Ve středu se barel americké ropy typu West Texas Intermediate poprvé v historii prodával za více než 98 dolarů. Analytici očekávají, že do konce roku dosáhne cena ropy magické hranice 100 dolarů za barel. Navzdory někdejším chmurným předpovědím však tento fakt zhroucení světové ekonomiky zřejmě nezpůsobí.

„Domnívám se, že to strašení stodolarovou hranicí bylo zbytečné. Svět si pomalu začíná zvykat na vysoké ceny ropy,“ míní analytik společnosti Colosseum Petr Čermák. Kromě snižování stavu zásob, které bylo příčinou středečního zdražení, totiž zvyšování cen přiživuje hlavně dlouhodobě rostoucí globální poptávka. Hlad po ropě je především v Číně a Indii, ale také v mladých tržních ekonomikách.

Zajímavě vychází srovnání vývoje cen uváděných v amerických dolarech s cenami počítanými v jiných měnách. „Hodnota ropy vyjádřená v dolarech vzrostla od počátku roku zhruba o 70 procent, nicméně pokud cenu převedeme do eur, tak ten nárůst nebyl tak dramatický. Bylo to 47 procent. Když ji převedeme na koruny, je to ještě mnohem méně,“ zdůraznil Čermák. Právě silné koruně vděčíme za dosud poměrně stabilní ceny benzínu u pump. Ačkoli podle analytiků lze v blízké době očekávat jeho zdražení až o korunu, platíme za benzín stále „jen“ okolo třiceti korun.

Z výhody příznivého kurzu však nemohou těžit američtí motoristé. Namísto kdysi oblíbených žíznivých SUV proto začínají preferovat mnohem menší vozy. Na to reagují také automobilky, které dnes investují nemalé sumy do nových technologií. Doslova boom zažívá na celém světě trh s hybridními automobily, tedy vozy, které klasický spalovací motor kombinují s elektromotorem, díky čemuž dosahují výrazně menší spotřeby. Průkopníkem v oblasti hybridních pohonů byla Toyota. V Evropě začala svůj hybridní automobil prodávat v roce 2000. Od té doby uvádějí na trh své ekologické modely i další automobilky, zejména ty asijské. Evropští výrobci jako Mercedes, Peugeot, ale třeba také Porsche a Jaguar na vývoji hybridních modelů pracují. Nižší spotřeba u těchto vozů navíc znamená také nižší emise a drahá ropa ve výsledku přispívá k ochraně životního prostředí.

Ačkoli po dosažení středečního rekordu cena ropy zase mírně klesla, nic v současnosti nenasvědčuje tomu, že by se měl její růst zastavit. „Fundamentální faktory, které stály za tím enormním růstem v minulosti, jsou zde stále,“ dodává Čermák. Středeční rekord je ale jen nominální, tedy číselně vyjádřený. Pokud by se vzal v úvahu vliv inflace, činí rekord 101,70 dolarů a je z roku 1980. Ropa se tehdy kvůli konfliktu mezi Íránem a Irákem přiblížila ke 40 dolarům. Tehdy to však znamenalo ropnou krizi.