Průzkum: Spotřeba českých domácností se zpomalí

Praha - Spotřeba českých domácností by se v následujících třech letech měla podle odborníků zvyšovat v průměru jen o tři až čtyři procenta ročně a růst maloobchodních výdajů se zpomalí. Vyplývá to z průzkumu společností Incoma Research a Blue Strategy, které oslovily několik desítek odborníků z odvětví obchodu, dodavatelských firem a finančního sektoru.

„Klíčoví hráči maloobchodního trhu očekávají v příštích třech letech průměrný růst spotřeby českých domácností jen o tři až čtyři procenta,“ sdělil dnes jednatel společnosti Incoma Research Tomáš Drtina. Dodal, že podíl výdajů utracených v maloobchodě by se měl snižovat, protože domácnosti se budou muset vyrovnat s dražšími energiemi, službami či poplatky ve zdravotnictví.

„Disponibilní příjmy půjdou i ve prospěch jiných odvětvích, která jsou pro řadu spotřebitelů stále více atraktivnější než doposud poněkud nudný a jednotvárný maloobchod,“ upozornil Drtina, který zmínil rostoucí zálibu Čechů v gastronomii či službách pro volný čas. U movitějších domácností navíc významnou část výdajů budou tvořit dlouhodobé investice či zboží dlouhodobé spotřeby.

Spotřebitelé v Česku jsou již nyní kvůli dražšímu zboží, tedy vyšší inflaci, a zpřísnění měnové politiky opatrnější při nákupech a utrácejí méně. Například loni v listopadu meziroční tempo růstu maloobchodních tržeb ve stálých cenách zpomalilo na 4,4 z říjnových 7,9 procenta. „Maloobchod utlumí především v důsledku vyšší inflace, nákupní boom ochladí i zpřísněná měnová politika, kdy vyšší splátky hypoték odeberou postupně prostor pro spotřební výdaje. V roce 2008 očekáváme růst maloobchodních prodejů o čtyři až pět procent,“ uvedla analytička Komerční banky Eva Zamrazilová.

Růst spotřebitelských cen v lednu meziročně zrychlil na 7,5 procenta z prosincových 5,4 procenta. Jde o nejvyšší hodnotu od listopadu 1998. Vyšší inflace má podle analytiků na svědomí pomalejší růst reálných mezd. „Inflace ukrajuje z disponibilního příjmu lidí více prostředků a ti pak reálně nezvyšují nákupy dosavadním tempem,“ míní analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.