Ministerstvo zemědělství podpoří biopotraviny

Praha  - Ministerstvo zemědělství chce spustit kampaň na propagaci bioproduktů. Spotřebitelé totiž často neznají jejich přednosti, ani nevědí, kde je koupit. Propagace má zvednout zájem o bioprodukty tak, aby jejich výrobu již stát v budoucnu nemusel dotovat.

Povědomí o biopotravinách v České republice je zatím nízké. „Lidé mají doposud pocit, že to je nějaké zrní, že to jsou nějaká makrobiotika, zaměňují to s vegetariánskou stravou a podobně,“ zmínil některé představy spotřebitelů ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS).
 
Aby posílilo poptávku po ekologicky vyráběných produktech, rozhodlo se ministerstvo zemědělství pro propagaci jejich výhod prostřednictvím internetu, inzerátů v tisku i ochutnávek v nákupních centrech. „My chceme lidem ukázat, že biopotravina může být v podstatě jakákoliv chutná potravina, která je vyráběna jen za těch nejpřísnějších podmínek,“ nastínil ministr.
 
Kampaň bude stát 28 milionů korun. 50 procent nákladů pokryjí dotace z Evropské unie. Státu by se ale peníze, které do podpory biopotravin vloží, mohly v budoucnu vrátit. Gandalovič věří, že zvýšení známosti těchto produktů mezi spotřebiteli podpoří poptávku po biopotravinách, a do budoucna tak umožní snížit objem dotací, které stát ekologicky hospodařícím zemědělcům kvůli vysoké finanční náročnosti produkce poskytuje.
 
Biopotraviny mají podle odborníků na českém trhu velký rozvojový potenciál. Dokazuje to i fakt, že se v roce 2007 jejich prodej meziročně zvýšil o 70 procent. Čeští spotřebitelé za ně utratili zhruba 1,3 miliardy korun. Během tří let by se tato částka mohla podle expertních prognóz ještě zdvojnásobit.