„Ten podnik je prokletý, zachránit ho může snad jen vymítač ďábla,“ uvedl krátce před svou rezignací Prato. Do mezní situace dostalo Alitalii ztroskotání jednání o převzetí s Air France-KLM, která měla společnost s dluhem přesahujícím 1,37 miliardy eur (téměř 35 miliard korun) zachránit. Odbory si ale kladly takové podmínky a požadavky, že francouzsko-nizozemský dopravce nakonec od záměru odstoupil.
Odboráři ale tvrdí, že se naopak snažili úspěšnému ukončení jednání napomoci, je totiž i v jejich zájmu. „Nechceme, aby Alitalia zbankrotovala, musí pokračovat,“ zdůraznil předák odborové organizace pilotů Massimo Notaro v rozhovoru pro televizi Sky.
Nyní se snaží odbory zabránit tomu, aby byla na Alitalii uvalena nucená zpráva, kterou považuje za jediné východisko ze svízelné situace ministr hospodářství Tommaso Padoa-Schioppa. Prosazují, aby rozhodnutí o budoucnosti společnosti padlo až po parlamentních volbách. Italský tisk nevylučuje, že by vláda mohla najít s odbory společnou kompromisní cestu a najít způsob, jak odvrátit bankrot společnosti alespoň o několik týdnů.
Do situace se vložil také přední reprezentant opozice Silvio Berlusconi. Prosazuje, aby Alitalii koupil nějaký domácí investor. Podmínky, které nabízela pro převzetí Air France-KLM, označil za nepřijatelné a urážlivé.
Air France nabídla před dvěma týdny za převzetí Alitalie 139 milionů eur (asi 3,5 miliardy korun), což je mnohem méně, než se očekávalo. Navíc naordinovala Alitalii ozdravný program zahrnující výrazné omezení letů z hlavního milánského letiště Malpensa a propouštění.