iTunes porazil kamenné obchody, zatím v USA

San Francisco - Internetový prodej hudby dosáhl nového milníku. Počítačová společnost Apple ve čtvrtek oznámila, že prodej písní v její internetové prodejně iTunes překonal dosavadní jedničku Wal-Mart Stores. iTunes se tak stala největším maloobchodním prodejcem hudby ve Spojených státech.

Společnost Apple oznámila, že se její údaje opírají o průzkum prodeje za leden a únor, který provedla agentura NPD. Ta v průměru počítá 12 prodaných písní za jeden kompaktní disk. „Podtrhuje se tím velmi významný trend v odvětví,“ dodal viceprezident a ředitel průzkumu agentury Jupiter Research Michael Gartenberg, podle kterého není tak dávno, kdy Apple oznámila fakt, že se dostala na čtvrtou pozici.

V únoru NPD oznámila, že iTunes v loňském roce překonala maloobchodní řetězce Best Buy Co a Target Corp, a že se tak dostala v celoročním prodeji hudby v USA na druhou pozici.

Analytici odvětví již dlouho předpovídají, že stahování hudby jednou nahradí kompaktní disk a že stoupající význam internetu v hudebním průmyslu bude mít vliv i na jiná odvětví. Stejným směrem se rychle ubírají například knihy a video. „Lidé dlouho mluvili o přechodu na digitální prodej hudby, ale zdá se, že se ten symbolický zlom odehrává právě teď,“ uvedl reportér hudebního magazínu Rolling Stone Steve Knopper, který pracuje na knize o hudebním průmyslu v digitální éře.

Apple vyrábí hudební přehrávače iPod, počítače Macintosh a mobilní telefony iPhone. Hudební prodejnu iTunes otevřela před pěti lety a od té doby přilákala 50 milionů zákazníků, kteří si u ní dohromady koupili čtyři miliardy písní.

Vzestup iTunes představuje nejen přesun k digitálnímu prodeji písní, ale i významnou změnu v chování spotřebitelů na trhu s hudbou. Zatímco si dříve spotřebitelé kupovali na kompaktech celá alba, iTunes je naučila kupovat si jednotlivé písně. Analytici zdůrazňují, že se tím odsouvá na vedlejší kolej dosavadní cenová politika hudebního průmyslu.

Apple nyní prodává každou píseň za jednotnou cenu 99 centů. Firma ale připravuje cenovou revoluci, změnu ve formě platby, za měsíční paušál 200 dolarů by uživatel získal neomezený přístup do archivu iTunes. Podobný model nabídly Nokia a Universal.

Akcie Apple ve čtvrtek vzrostly o 2,8 procenta na 151,61 dolaru a vedly si lépe než ostatní trh Nasdaq. Cena emise je sice 25 procent pod maximem z prosince, za poslední měsíc ale o 25 procent stoupla díky náznakům, že se obavy spotřebitelů z kondice ekonomiky na prodeji písní v iTunes neodrazily.