Dvě třetiny Čechů jezdí na nákupy potravin autem

Praha - Český zákazník je stále rozmazlenější. Podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha přibývá rodin, které vyrážejí na nákupy potravin automobilem a vybírají si obchody s nejvýhodnější cenovou nabídkou. Zatímco v roce 2006 pravidelně používala automobil k nákupům zhruba polovina tuzemských domácností, v závěru loňského roku jich byly již dvě třetiny.

Větší mobilita zákazníků vytváří podle autorů průzkumu větší tlak na nabídky obchodních domů. „Ti, kteří jezdí na nákupy autem, mají na výběr mezi větším počtem prodejen. Mobilní nakupující svých rozhodováním tedy vytvářejí na obchodníky účinnější tlak než lidé, kteří nakupují jen v okolí domova,“ popsal Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research.

Mobilní zákazníci podle průzkumu při nákupu potravin preferují moderní obchodní formáty, jako jsou hypermarkety či diskontní prodejny. Supermarkety, jejichž ceny jsou obvykle vyšší, se u těchto domácností těší menší oblibě. Cena je rozhodujícím kritériem zhruba pro 45 procent českých domácností.

Obchodním řetězcům vyšší mobilita zákazníků svědčí 

Deseti největším obchodním řetězcům loni v Česku podle předběžných výsledků sestavených společností Incoma Research a časopisem Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy korun. Desítka největších obchodníků v loňském roce posílila podíl na domácím trhu, který se v rychloobrátkovém zboží vyšplhal na 66 procent.     

Obchodní řetězce budou podle Tomáše Drtiny ze společnosti Incoma Research v následujících třech letech dál posilovat pozici na trhu, kde by jim v roce 2010 měl v oblasti rychloobrátkového zboží patřit již 71procentní podíl.