K přechodu na elektronické letenky zbývá 20 dní

Praha - Za 20 dní ukončí letecké společnosti sdružené v Mezinárodní asociaci letecké dopravy (IATA) vydávání papírových letenek a přejdou plně na elektronickou registraci. Znamená to, že od 1. června si budou moci cestující až na výjimky koupit pouze elektronickou letenku.

IATA zastupuje více než 240 aerolinií, jež se na pravidelné mezinárodní letecké přepravě podílejí 94 procenty. Členem asociace jsou i ČSA. České aerolinie podle sdělení mluvčí Daniely Hupákové prodávají v současnosti přes 91 procent letenek v elektronické podobě.

Přechod k elektronickým letenkám začal již před více než deseti lety. Elektronické letenky jsou nejen pohodlnější pro cestující, ale na jejich zavádění mají zájem i sami dopravci, protože jim to výrazně snižuje náklady.

IATA odhaduje celkové úspory z přechodu na elektronické letenky kolem tří miliard dolarů ročně (48,8 miliardy Kč). V průměru aerolinie za zpracování papírové letenky utratí deset dolarů, za zpracování elektronické ale pouze dolar. Přispívá to k rostoucí oblibě těchto letenek u aerolinií, které se kvůli drahým pohonným hmotám snaží co nejvíce snížit náklady. Díky elektronickým letenkám mohou také cestující na letištích využít samoodbavovací kiosky, což znamená pro firmy další úspory.

Přechod na tzv. e-ticketing ale neznamená definitivní konec papíru v letecké dopravě. Papírové letenky budou i nadále vydávat samotné aerolinie, většinou za příplatek. Důvodem je skutečnost, že v některých destinacích, především v Asii a Africe, nemají dosud patřičné vybavení pro čtení elektronických lístků. Většina aerolinek tak bude muset nabízet i papírové letenky, dokud jejich partneři, se kterými mají dohodu o sdílení kódů, nepřestanou papírové letenky vydávat také.

V celé sítí ČSA je podle Hupákové možné použít elektronickou letenku. ČSA však prodávají také letenky partnerských společností, které létají například do Afriky, takže papírové letenky zůstanou nějaký čas i na českém trhu.

Podle každoročního průzkumu letecké asociace IATA požaduje více než polovina cestujících rozšíření elektronických služeb leteckých společností. Konkrétně 54 procent pasažérů chce mít možnost zarezervovat si a zaplatit letenku a provést odbavení pomocí počítače z domova či své kanceláře. Přednost elektronickým letenkám před papírovými dává 89 procent cestujících.

Přechod na elektronické letenky je podle IATA pouze začátek celého procesu zavádění elektronických služeb. Asociace se nyní snaží propojit všechny technologie, a dále tak zlepšit pohodlí cestujících při samoobslužném odbavování.

Firmy mimo IATA, zejména nízkonákladové aerolinie jako Ryanair nebo easyJet, již mají plně elektronické systémy. Cestující se v těchto systémech registrují přes počítače a při nástupu do letadla se vykazují jen dokladem totožnosti.

Evropská komise tento týden oznámila, že podle výsledků jejího rozsáhlého šetření je při nákupu letenek po internetu obchodníky šizen a klamán zavádějícími informacemi či reklamou každý třetí zákazník v Evropské unii. Šetření se zaměřovalo hlavně na klamavé udávání cen, dostupnost nabídek a nepřiměřené smluvní podmínky.