Češi se letos mohou těšit na 12 nových nákupních center

Praha - K 250 nákupním centrům, které v současnosti v České republice existují, přibude v letošním roce dalších 12. Rozestavěných je jich přitom podle průzkumu firmy Incoma Research celkem 70. V rámci střední a východní Evropy patří Česká republika a Slovensko z tohoto pohledu k nejvybavenějším státům. Země dále na východ už ale Česku šlapou na paty.

Brány prvního nákupního centra v České republice překročili návštěvníci poprvé v roce 1997. Během více než desetiletí si Češi tento způsob nakupování doslova zamilovali. Nejraději přitom utrácejí za oblečení. Většinu obchodů v českých „chrámech konzumu“ proto tvoří módní butiky. Největší plochu pak zabírají hypermarkety a supermarkety.

Česká republika drží v počtu nákupních center na jednoho zákazníka v bývalém socialistickém bloku prim. To dělá vrásky na čele provozovatelům. Kvůli vysoké koncentraci zejí shopping parky v některých oblastech prázdnotou. Česko už proto rozhodně nepatří mezi nejzajímavější státy pro investory.

„Množství obchodních center je jedna věc, druhá věc je dynamika, jak rychle ta centra přibývají. Bulharsko, Rumunsko, to jsou v tuto chvíli asi nejžhavější destinace,“ vysvětluje konzultant Center Data Kryštof Hajn. Nejvíce nových center však podle něj letos vyroste v Turecku, kde jich přibude 170.

Současnou expanzi v těchto státech však podle Hajna také čeká ochlazení. „Svoji roli zde také hraje kupní síla. Zejména v Bulharsku totiž není tak velká, aby se vyplatilo další obchodní centra stavět,“ dodává konzultant.