Nejbohatší ligou je Premier League, klubem Real Madrid

Londýn - Výnosy na evropském fotbalovém trhu v loňském roce vzrostly o miliardu eur. Nejvíc se podle poradenské firmy Deloitte daří takzvané "velké pětce" fotbalových lig. Vůbec nejbohatší ligou je anglická Premier League, i když se na místo nejbohatšího klubu vrátil Real Madrid. Česká liga v mezinárodním srovnání stále zůstává pozadu.

Z takzvané velké pětky evropských národních soutěží pořád nejvíc vydělává anglická Premier League. Během loňské sezóny to bylo 2,3 miliardy eur, nejvíce na světě. Anglická liga je zároveň jedinou ligou světa, v níž největší část příjmů tvoří prodej vstupenek.

Německá Bundesliga a španělská La Liga loni zvýšily výdělky shodně o 15 procent, a přeskočily tak italskou Serii A. Přes miliardu eur utržila i francouzská nejvyšší soutěž.

Anglické, španělské a německé kluby se dokáží nejlépe postarat o diváky a ti jim to bohatě vracejí. Jejich podpora je mezinárodní a představuje mocnou kupní sílu. Nejbohatší klub světa, s 351 miliony eur madridský Real, plní pokladnu z největší části penězi z reklamy. Jeho úhlavní rival FC Barcelona vydělává hlavně na vysílacích právech.

Loni začaly platit nové smlouvy o výnosech z vysílacích práv v rámci Ligy mistrů. Kluby v soutěži si tím polepšily a celkem si rozdělily přes půl miliardy eur. Za rekordní výdělky se chystají fotbalové velkokluby nakoupit talenty, které zazáří na nadcházejícím mistrovství Evropy.

České fotbalové prostředí se s tím západním nedá srovnávat. Na trávníku mohou české kluby občas se špičkou sehrát vyrovnané zápasy, finančním i fanouškovským zázemím zaostávají. Rozpočet největšího českého klubu pražské Sparty dosahuje jen tří procent rozpočtu bohatého Realu.

„Je to prostě nastavené, že my jen vychováváme a prodáváme hráče,“ přiznává smutný fakt mluvčí Bohemians 1905 Lukáš Přibyl. Hráčský agent Pavel Zíka tvrdí, že se „můžeme srovnávat s Rakouskem nebo Skandinávií, kde nehrají lepší fotbal, ale chodí víc lidí.“

Diváky mohou kluby krom atraktivní hry nalákat i moderními stadiony a lepší péčí o diváky. O to se snaží například mistrovská Slavia ve své nové aréně. „Už se to projevilo. Na Strahově jsme prodali mnohem méně permanentek,“ tvrdí slávistický mluvčí Ondřej Zlámal.