Prodej automobilů v USA v květnu prudce klesl

Washington/Praha - Americký automobilový trh v květnu pokračoval v poklesu, kvůli rekordním cenám pohonných hmot se prudce propadly zejména prodeje větších užitkových automobilů jako pick-upů a sportovních užitkových vozidel (SUV). Americké automobilky General Motors (GM), Ford a Chrysler utrpěly dvouciferné propady tržeb a svými úspornými osobními vozy přebírají jejich tržní podíly japonští výrobci. Vyplývá to z úterních zpráv jednotlivých automobilek o stavu na americkém trhu.

Japonské jedničce Toyota sice prodej rovněž klesl, firma se však za květen v prodeji opět vyrovnala GM, která byla kdysi bezkonkurenčním vládcem amerického trhu. Honda a Nissan byly jedinými z velkých automobilek, kterým se prodeje zvýšily. Modelů Honda Civic a Accord a Toyota Camry a Corolla se navíc poprvé od roku 1991 prodalo více než pick-upů řady F od Fordu.

Důvodem vzestupu japonských firem je podle Martina Růžka, redaktora magazínu AutoHit, že dokázaly lépe předvídat vývoj na trhu. „V úsporných technologiích mají proto Japonci náskok,“ tvrdí. Evropské značky na americkém trhu posilují, například Volkswagen zvýšil prodej o 20 procent za poslední čtvrtrok. I tak ale zaujímá pouze 1,5 procenta z celkových prodejů.

Prodej vozů GM klesl meziročně o 30 procent, automobilů Ford se prodalo méně o 19 procent a Chrysler vykázal ztrátu 16 procent. Toyotě se prodeje snížily o osm procent, naopak Honda vykázala vzestup o 11 procent a Nissan o čtyři procenta. Celkově klesly prodeje na americkém trhu v celoročním přepočtu na 14,25 milionu vozů z dubnového tempa 14,4 milionu a z 15,2 milionu v průměru prvního čtvrtletí. Tržní podíl General Motors klesl na rekordní minimum 19 procent. Pokles koncernu GM je dlouhodobý, v roce 1980 měl na trhu plných 45 procent.

Osobní vozy, které ještě v loňském roce představovaly méně než polovinu prodejů, v květnu zvýšily podíl na americkém trhu na 57 procent. Prodej užitkových vozů naopak klesl nejníže od roku 1995. "Dramatický vzestup podílu osobních vozů je zřejmě jednou z nejhlubších
změn ve struktuře automobilových nákupů posledního desetiletí," řekl viceprezident americké pobočky Hondy Dick Colliver.

Toyota připustila, že letos v USA nezopakuje svůj rekordní loňský výsledek, protože poptávka klesá a ekonomika je slabá. Objevují se obavy, že letošní rok bude pro americký automobilový trh kvůli drahému benzinu a ekonomickému útlumu nejhorší za poslední desetiletí. „V Evropě jsme na dlouhodobý růst cen benzinu zvyklí, v USA se ceny držely dlouho nízko a nyní je pro ně rychlý růst šokem,“ říká Martin Růžek.