ČSSD by Letiště Praha neprodala, navrhuje pronájem

Praha - Kdyby o privatizaci Letiště Praha rozhodovala sociální demokracie, neprodala by stoprocentní balík akcií, jak se k tomu v současnosti chystá vláda. Největší český vzdušný přístav by raději pronajala a udržela si tak kontrolu nad jeho dalším rozvojem. V dnešních Otázkách Václava Moravce to řekl 1. místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

„Pokládal bych za mnohem výhodnější pro budoucí strategické zájmy České republiky letiště pronajmout. Je to velmi častý způsob, který se používá v zemích západní Evropy,“ uvedl Sobotka. Upozorňuje také na prodej minoritního podílu tak, aby si stát ve společnosti udržel kontrolu.

Privatizovat nechtějí ani Zelení 

S privatizací letiště nesouhlasí ani vedení vládní Strany zelených. Usneslo se na tom na sobotním republikovém zasedání v Kolíně. Zelení požadují veřejnou i odbornou diskusi, která by prokázala, že přínosy privatizace výrazně převyšují její možná rizika a zda by pro Českou republiku nebylo ekonomicky a strategicky výhodnější si letiště ponechat. O privatizaci chtějí jednat v rámci vládní koalice.

Vláda začátkem měsíce rozhodla o prodeji celého letiště najednou strategickému investorovi. To se však nelíbí generálnímu řediteli burzy cenných papírů Petru Koblicovi. Pro stát by prý bylo výhodnější prodat alespoň část akcií na kapitálovém trhu. „Ta cena se zdá opravdu velmi vysoká, velmi výhodná, ale to se v roce 2001, když se prodával Transgas za 3,6 miliardy eur zdálo také a odborníci se shodují, že nyní by ten blok stál třikrát až čtyřikrát tolik,“ řekl Koblic.

Investor zaplatí nejméně 100 miliard 

Vláda si od přímého prodeje slibuje výnos nejméně 100 miliard korun. Podle šéfa pražského letiště Miroslava Dvořáka je proto v současnosti nejlepší doba k privatizaci. „Sto miliard je stonásobek čistého zisku po zdanění. V minulosti při privatizaci letišť tyto hodnoty dosahovaly poloviny této částky. Nemyslím si, že může nastat doba, kdy byl investor ochoten platit ještě víc, než stoletý budoucí výnos,“ zdůraznil.

O výhodnosti prodeje v současnosti svědčí i velký zájem investorů. Předběžně jej projevilo víc než šest desítek firem. „Je to mimořádně velká investiční příležitost. Jedna z největších příležitostí v Evropě, které se v poslední době naskytly, a je to těžko srovnatelné s něčím jiným,“ přiznává analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Nad načasováním prodeje pokyvuje i pražský primátor Pavel Bém (ODS). Ten však požaduje připsání třetinového podílu v letišti hlavnímu městu. „Není žádným tajemstvím, že ruzyňské letiště představuje obrovskou zátěž pro životní prostředí nejenom na Prahu, ale i na střední Čechy. To je také jeden z hlavních důvodů, proč já jako pražský primátor říkám, že Praha má plné právo na to, aby usilovala o 34 procent akcií při prodeji ruzyňského letiště,“ řekl Bém.

Možnost, že by stát požadovaný balík akcií na hlavní město převedl, několikrát rázně odmítl premiér Mirek Topolánek. Místo toho nabízí Praze třetinu zisků z prodeje letiště.

Nejžhavějším kandidátem je Penta 

Nový majitel pražského letiště by měl být znám nejpozději v druhé polovině příštího roku. Mezi zájemci figurují například provozovatel vídeňského letiště Flughafen Wien nebo finanční skupiny J&T, PPF Investments a Penta. Právě Penta má přitom pomyslné „eso v rukávu“. Vlastní totiž většinu pozemků pod plánovanou novou ranvejí, jejíž vybudování je pro další rozvoj letiště operujícího na hranici svých současných možností, naprostou nezbytností. Investoři se proto snaží být při privatizaci letiště s PPF v konsorciu.

Letiště Praha je největší na území nových členských zemí Evropské unie. V loňském roce odbavilo bezmála 12,5 milionu cestujících a jeho čistý zisk se tak zvýšil o 14 procent na 1,1 miliardy korun. Podle odhadů by letos mělo přes jeho brány projít víc než 13 milionů lidí.

Pavel Bém a Bohuslav Sobotka v Otázkách Václava Moravce
Zdroj: ČT24