Toyota nestíhá poptávku po vozech s hybridními motory, šance využívají další firmy

Tokio - Automobilka Toyota Motor má problémy s uspokojováním poptávky. Podle viceprezidenta není společnost schopna vyrábět dostatek speciálních baterií, klíčových součástí vozidel s hybridním motorem. Důvodů je vícero, jedním z méně známých je nedostatek vzácných kovů. Nástup hybridů však podle odborníků zpomalí jen máloco.

Hybridní automobily kombinují nejrůznější druhy pohonu. Nejčastější variantou je hybrid elektrického a spalovacího benzinového motoru. Chod se pak v různých fázích jízdy prolíná a střídá takovým způsobem, aby využil výhod každého z nich a ušetřil přitom pohonné hmoty. Popularitu hybridů posiluje stoupající cena paliv a rostoucí uvědomění co se týče problémů životního prostředí.

Výhodnost hybridů pro životní prostředí je přitom diskutabilní, na jejich výrobu se totiž spotřebuje velké množství specifických materiálů, jejichž získávání a doprava působí poměrně vysokou ekozátěž. Baterie do hybridů ale obsahují mnohem méně nebezpečných látek než například současné klasické autobaterie, takže dnes není lehké jejich vliv na životní prostředí z dlouhodobého hlediska odhadnout. Stejně tak jsou podle zkušeností hybridy vhodnější spíše do měst, na meziměstských jízdách už jejich výhodnost klesá - jak pro přírodu, tak řidičovu peněženku.

Prioritou většiny řidičů je však šetrnost a ekonomičnost provozu v městkých podmínkách a oproti konvenčním „čistokrevným“ vozům - a v těchto disciplínách hybridy vítězí. „Hybridy se prodávají tak dobře,“ říká viceprezident Učamada, „že musíme zvýšit produkci. Děláme vše co je v našich silách - potřebujeme nové montážní linky.“

Baterie, kvůli kterým se výroba zpozdila, jsou klíčem k úspěchu každé další nové generace hybridů. Toyota je v tomto ohledu o jeden vývojový skok dál než konkurence. Předstih si udržuje už od roku 1997, kdy na trh uvedla první hybridní automobil, model Prius. Ten je dosud nejprodávanějším vozem svého druhu, nedávno překročily prodeje milion aut. Toyota minulý měsíc ohlásila plán ve spolupráci s firmou Matsushita Electric Industrial postavit v Japonsku již třetí továrnu na baterie pro hybridní vozy.

Výroba baterií přitahuje zájem dalších společností: Největší dodavatel automobilových součástek Robert Bosch dnes oznámil záměr společně s jihokorejskou firmou Samsung SDI vytvořit společný podnik na výrobu baterií do hybridních automobilů. Počítá s potenciálními zákazníky v Evropě, Severní Americe i Asii.

„Jednáme se všemi velkými automobilkami,“ uvedla společnost, jejíž zájem zpečetil výraznou pozici hybridů na trhu. Jejich další generace je ostatně za dveřmi, a je tak jen otázkou času, než se hybridy stanou každodenní záležitostí i u nás. Do karet jim nahrává mimo již zmíněných výhod (dobrá pověst mezi řidiči, ekonomičnost) i to, že další možnosti pohonu - jako například ve Francii představený motor na stlačený vzduch, od kterého se očekává úspěch na indickém trhu - za sebou nemívají podporu velkých automobilek.