Stávku podporuje 62 procent lidí, její ekonomické dopady jsou minimální

Praha - Se včerejší stávkou proti vládním reformám souhlasí 62 procent lidí, přestože obvykle se podpora odborů pohybuje jen okolo 45 procent populace. Dopad stávky na státní ekonomiku je však podle analytiků relativně minimální, odhadují ztráty ve výši zhruba 200 milionů. Stávky se nezúčastnilo avizovaných 1,5 milionu zaměstnanců, ale jen zhruba 985 tisíc lidí, z nichž jich práci přerušilo jen okolo 300 tisíc. Aktuální ekonomické škody experti odhadují do dvou set milionů korun. Jelikož zaměstnanci prostávkované hodiny proplacené nedostanou a ve většině podniků se výroba nahradí jindy, ztráty se nakonec budou blížit nule.

Jak vyplývá z exkluzivního průzkumu agentury STEM pro Českou televizi, přesto, že odborům obvykle důvěřuje necelá polovina lidí, s jejich včerejším protestem nyní souhlasí přes 60 procent dotázaných. „Lidi pochopili, že nám jde o vážnou věc,“ komentuje výsledky průzkumu předseda ČMKOS Milan Štěch (ČSSD).

Stávku jako účinnou formu protestu podle průzkumu vidí 59 procent respondentů, nejméně sympatizantů měl protest u voličů ODS. Většina lidí si nemyslí, že by stávka měla politický motiv. „Vidí v této stávce autonomní odborářskou iniciativu, která nemá hlubší podtext,“ myslí si ředitel agentury STEM Jan Hartl.

Stávka větší škody nezpůsobila

Analytik Patria Finance David Marek tvrdí, že pokud česká ekonomika na hodinu zastaví, přijde zhruba o 2 miliardy korun. „Protože stávkovalo zhruba deset procent všech pracujících, mohly by hypoteticky náklady stávky dosáhnout 100 až 200 milionů korun,“ počítá Marek.

Pokud si ale podniky výrobu nahradí jindy, ztráty se podle ekonoma Aleše Michla budou blížit nule. „Stávkou byli nejhůře postiženi běžní občané, kteří zrovna jeli do práce nebo z práce,“ shrnuje.

Stávkovat by se mělo spíše za reformy

Motivy stávky komentuje Michl s nadsázkou. „Očekával bych, že ta stávka bude za to, aby se tady reformy dělaly,“ glosuje. Proti reformám se podle něj zatím jen protestuje, skutečné reformy se přitom nedělají. „Jako ekonom tu zatím žádné reformy nevidím,“ říká Michl.

Makroekonomické dopady stávka samotná podle Michla nemá vesměs žádné, zejména ve srovnání se ztrátami, které plynou z toho, že se v Česku reformy neprovádějí.

Podle právní analýzy Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů byla stávka dokonce nelegální. Ta totiž tvrdí, že právo na stávku zákon upravuje pouze v případě vyjednávání o kolektivní smlouvě. „Není regulérní, není podle kolektivních smluv, protože je to stávka mezi odbory a vládou,“ říká předseda Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů Jan Wiesner.

Škoda Auto a České dráhy přišly o několik milionů

Zaměstnavatelé proto budou po stávkujících zaměstnancích požadovat náhradu škody. Například hodinové zastavení provozu v mladoboleslavské Škodě vyjde na 2,3 milionu korun. „Škoda Auto umožnila zaměstnancům stávkovat s tím, že to budou mít jako neplacené pracovní volno,“ konstatuje její mluvčí Jaroslav Černý.

Stejně se vůči stávkujícím zaměstnancům zachovají i České dráhy, celkové škody odhadují řádově na několik milionů korun. Většina podniků škody způsobené stávkou teprve počítá, přesná čísla pravděpodobně zveřejní během dvou týdnů.