Za jízdenky loni Pražané utratili téměř čtyři miliardy korun

Praha - Podle výroční zprávy Dopravního podniku hlavního města Prahy Pražané a návštěvníci metropole za jízdenky a časové kupony v rámci pražské hromadné dopravy loni zaplatili více než 3,9 miliardy korun. Bylo to zhruba o 3,7 procenta více než v roce 2006. Metro, tramvaje, autobusy a lanovka přepravily v minulém roce 1,2 miliardy cestujících, více než polovina z platících pro cestu využila předplatné kupony.

Zatímco tržby z přestupních jízdenek stouply o více než sedm procent, prodej jízdenek s omezenou přestupností klesl zhruba o 4,3 procenta. Celkem lidé za jednotlivé jízdenky vydali 1,48 miliardy korun v Praze a 68,1 milionu v příměstských pásmech.

Vyšší výdělky přinesly dopravnímu podniku časové jízdenky, firma z jejich prodeje utržila 2,13 miliardy korun. Za doplňkové kupony, které jsou potřebné při cestách mimo metropoli, lidé zaplatili 100,3 milionu korun. Podniku přinesly měsíční a 30tidenní předplatné jízdenky o necelých sedm procent vyšší tržby než v roce 2006, u čtvrtletních a 90tidenních je nárůst zhruba 6,7 procenta. Žáci a studenti poskytli podniku o 6,13 procenta lepší výdělky.

Jízdenky si zakoupilo v Praze 43,4 procenta platících cestujících dopravního podniku, zbytek preferoval kupony. Mimo metropoli je rozdíl výraznější, doplňkové kupony loni používalo 59,5 procenta platících uživatelů MHD. Zdarma minulý rok dopravní podnik přepravil 202 milionů lidí, tedy téměř 17 procent všech klientů.

Prostředky pražské hromadné dopravy převezly 1,2 miliardy osob, o 1,9 procenta více než předloni. Z toho 99 procent pomocí dopravního podniku cestovalo v pásmu Praha, zbytek v příměstských pásmech. Lidé nejvíce využívali metro, které volilo více než 45 procent cestujících. O zbylé jízdy se podělily s necelými 30 procenty tramvaje a necelými 25 procenty autobusy. Na území hlavního města stoupl počet cestujících o 1,8 procenta a v vnějších pásmech o 3,2 procenta.

Cestující si nejčastěji kupují roční kupony, s nimi cestovalo loni 171 milionů lidí. Na čtvrtletní kupony jelo necelých 64 milionů lidí, na měsíční necelých 74 milionů lidí. Žáci, studenti a důchodci, kteří si mohou pořídit zvýhodněné kupony, preferovali čtvrtletní kupony se 131 miliony uživatelů nad měsíčními s 51 miliony lidí. Nejméně cestujících využilo roční jízdenku bez udání osobních údajů držitele, cestovalo na ni 0,01 procenta uživatelů.

Dopravní podnik loni hospodařil se ztrátou 1,84 miliardy korun. Za propadem stojí zejména provozní ztráta. Dopravce získal v loňském roce na provoz dotace zhruba 7,66 miliardy korun, požadoval ale 9,15 miliardy Kč. Ve srovnání s rokem 2006 se zvýšily přímé náklady o 11,8 procenta, naopak režijní výdaje o 6,1 procenta poklesly. Na to mělo vliv i propouštění, protože podnik v loňském roce opustilo 746 zaměstnanců. Podnik měl loni 12.250 pracovníků, vyplatil jim na mzdách 3,6 miliardy korun.

Z vlastních zdrojů podnik investoval 2,89 miliardy korun, dalších zhruba 7,15 miliardy získal od magistrátu a 331,4 milionu ze státního rozpočtu. Z Evropské unie dopravce obdržel 62,8 milionu korun.